Sverigepremiär för fyrhjulsdriven Volkswagen-favorit

Nya Passat har fått en smakstart på den svenska marknaden med en rekordartad förförsäljning och flera testvinster och utmärkelser. Nu sker nästa steg i lanseringen med premiär av en förväntad tjänstebilsfavorit: TDI-versionen med 190 hk, 4MOTION fyrhjulsdrift och DSG-växellåda.

Volkswagen har länge förknippats med säkra, innovativa och bränslesnåla bilar. Under de senaste åren har även fyrhjulsdriften 4MOTION tagit en allt större plats. Förra året var cirka 42 procent av alla registrerade Volkswagenbilar fyrhjulsdrivna. Det kan jämföras med år 2009 då andelen var 15 procent.

Fördelarna med fyrhjulsdrift är många. 4MOTION säkerställer att bilen får bättre grepp och kan ta sig fram även under besvärliga förhållanden. Den gör bilarna till ännu bättre dragbilar, ger större säkerhetsmarginaler i trafiken och inte minst ökad körglädje med pigga och följsamma vägegenskaper.

– När vi kombinerar nya Passat med kombi, en 190 hk stark TDI-motor, DSG-växellåda och inte minst 4MOTION får vi ytterligare ett starkt alternativ att erbjuda de svenska kunderna, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Förra generationens TDI 177 DSG 4MOTION var en storsäljare och när man granskar beställningarna på nya Passat är det ersättaren TDI 190 DSG 4MOTION som är det mest populära motoralternativet med över hälften av det totala antalet beställningar. De första kundsålda bilarna börjar nu rulla in i Sverige och det går också att provköra bilen hos Volkswagens återförsäljare.

Det rekommenderade cirkapriset för nya Passat Sportscombi TDI 190 DSG 4MOTION GT är från 332 900 kronor.
– Den klarar gränsen 7,5 basbelopp, vilket gör den mycket intressant på tjänstebilsmarknaden, fortsätter Sten Forsberg.

För detta får kunden en rikt utrustad bil med hög säkerhet, bland annat 4MOTION, DSG-växellåda, adaptiv farthållare (ACC) med Front Assist och autobromsen City Emergency Brake, ErgoComfort förarstol, 17-tums lättmetallfälgar ”London”, dekorpaneler i borstad aluminium, klädsel i läder/Alcantara, Mode Select körprofilsval, multikollisionsbroms och Pre-Crash passagerarskyddsystem.

Som tillval finns bland annat flera attraktiva paket att välja till: Dragpaket, Easy Park-paket, Executivepaket och Safe Tech-paket.

Fakta Passat Sportscombi 2,0 TDI DSG 4MOTION GT

Motor: direktinsprutad och turboladdad dieselmotor
Cylindervolym: 2,0 l
Hästkrafter: 190
Vridmoment: 400 Nm vid 1 750 – 3 000 v/min
Växellåda: DSG (dubbelkopplingsväxellåda), 6-växlad
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift med Haldex 5-koppling
Förbrukning, blandad körning: 5,1 l/100/km
CO2-utsläpp, blandad körning: 134 g/km
Miljöklass: Euro 6
Topphastighet: 228 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 7,7 s
Tjänstevikt: 1 674 kg
Max släpvagnsvikt: 2 200 kg
Bagagevolym: 650 l (vid uppfällt säte), 1 780 l (vid nedfällt säte)
Rek. cirkapris: från 332 900 kronor

– När vi kombinerar nya Passat med kombi, en 190 hk stark TDI-motor, DSG-växellåda och inte minst 4MOTION får vi ytterligare ett starkt alternativ att erbjuda de svenska kunderna.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige