Två pallplatser för Volkswagen i Rally Argentina

Det blev en andra- och tredjeplats för Volkswagen Motorsport i det tuffa WRC-rallyt i Argentina. Sébastien Ogier kom tvåa bakom flerfaldige världsmästaren Sébastien Loeb och tog därmed sin femte pallplats (tre segrar, två andraplatser) av fem möjliga i sin Polo R WRC. Jari-Matti Latvala avslutade starkt och knep tredjeplatsen. Ogier leder förarmästerskapet stort före Loeb och Volkswagen Motorsport behåller ledningen i teammästerskapet.

När fem deltävlingar har körts av årets VM-rally (WRC) är Sébastien Ogier/Julien Ingrassia nu 54 poäng före Loeb/Elena (Citroën) i förarmästerskapet, medan Volkswagen Motorsport är 14 poäng före Citroën i teammästerskapet.

Rally Argentina blev en spännande kamp om förstaplatsen med Sébastien Ogier i Polo R WRC och Sébastien Loeb (Citroën) i huvudrollerna. Ogier tog tidigt ledningen med snabbaste tider på fem specialsträckor, men förlorade den efter ett misstag på den sjunde specialsträckan. Ogier missade där en bromspunkt, sladdade av banan och var tvungen att vända. Det kostade honom 40 sekunder och blev avgörande för vem som skulle vinna slaget om "Séb vs Séb".

Volkswagen-föraren Jari-Matti Latvala och hans kartläsare Miikka Anttila stod för en imponerande slutspurt och vann rallyts fem sista specialsträckor, inklusive Power Stage. Med detta resultat lyckades han knipa tredjeplatsen före Evgeny Novikov (Ford). Ogier och Latvala var alltså snabbast på fem specialsträckor vardera av totalt 14 specialsträckor.

Den tredje Polo R WRC med föraren Andreas Mikkelsen och kartläsaren Mikko Markkula (Norge/Finland) avslutade Rally Argentina på åttonde plats. Detta var deras andra rally med Polo R WRC.

Citat efter sista dagen i Rally Argentina

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC # 7
– Idag var den bästa dagen sedan min debut med Volkswagen. Lagandan, bilen, föraren – allt nådde en helt ny nivå. Jag är mycket glad att stå på pallen för första gången i Argentina. Rallyt var mycket spännande och omväxlande. Särskilt i slutfasen då vi gav allt vi hade för att säkra tredjeplatsen. Andra- och tredjeplats är ett bra resultat för teamet!

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC # 8
– Andra plats är ett lysande resultat i rally-VM och vår framgång ägnas hela teamet. Det var ett otroligt utmanande och svårt rally och min egen prestation var inte helt felfri. Det var synd att jag inte kunde kämpa mot Sébastien Loeb ända till slutet, jag gratulerar honom till segern. Nu är det dags för mig att se framåt, vi har ett test att göra innan nästa rally i Grekland. Vi ska göra ytterligare förbättringar av Polo R WRC så att vi kan slåss om förstaplatsen igen om fyra veckor.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC # 9
– Idag hade vi flera spännande dueller. Vi har verkligen njutit av dagen och hela rallyt. Allt rör sig i rätt riktning – vårt nya system för noter, våra förändringar i upplägg och resultaten i specialsträckorna. Vi lär oss mer och mer för varje meter vi kör och jag känner mig verkligen hemma i Polo R WRC. Vi har fortfarande massor av idéer om vad vi kan göra i framtiden för att förbättra oss ytterligare.

Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport
– Rally Argentina visade att fabriksteamen är mycket jämna. Varje seger är en hård seger. Våra gratulationer går till Sébastien Loeb, som gjorde minst antal misstag här i Argentina. Men vi kan vara mycket nöjda med vår prestation också, jag är stolt över alla i teamet som har gjort en strålande insats hittills under säsongen. Rally Argentina var en konstant berg-och-dal-bana – på ren adrenalin. Det är sannerligen ingen skam att i ett helt nytt team till slut förlora mot den niofaldige världsmästaren.

Resultat FIA World Rally Championship (WRC) – Rally Argentina

5. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 29
  6. Jipocar Czech National Team, 23
  7. Volkswagen Motorsport II, 14

Nästa VM-tävling går i Grekland, 31 maj – 2 juni. Följ Volkswagen Motorsport på hemsidan www.rallytheworld.com

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport