Världsmästaren Johan Kristoffersson firades i Arvika

Under onsdagskvällen firade Arvika sin världsmästare i rallycross. Johan Kristoffersson, PSRX Volkswagen Sweden, hyllades stort vid en välbesökt ceremoni på torget i hemstaden.
− Riktigt kul att så många har kommit hit idag, sa en ödmjuk och glad Kristoffersson.

Vädret var sannerligen inte på sitt bästa humör, när snö övergick i regn, men uppslutningen var ändå god. Publikens hjärtan värmdes av den celebra gästskarans anekdoter, i den jössehärska historieberättartraditionens anda.

Tommy Kristoffersson och Per Eklund inledde med nostalgiska minnen från den hårdföra rallycrosstiden på 80- och 90-talen. Poängen i det sammanhanget var att den blivande världsmästaren Johan Kristoffersson, då en liten knatte, kände sig hemma i Eklunds famn, trots rivaliteten mellan de båda Arvika-teamen.
− Johan somnade i mitt knä många kvällar, mindes Per Eklund och såg aningen rörd ut när han berättade att han på plats i Riga tidigare i år fick se Kristoffersson junior säkra VM-guldet.
− Att han vann titeln är en sak, men att han tog sju segrar, det var något extra, berömde Per och tillskrev Johans framgångar de goda generna från pappa Tommy och farfar Willy.

Johan å sin sida berättade om den mirakulösa prestationen i Hell, när han först fick benet överkört och sedan gick ut och vann tävlingen. Segern i Höljes kom förstås också högt upp när det gällde säsongens höjdpunkter.
− Jag får gåshud när jag tänker på det.

På plats fanns också teamkollegorna i PSRX Volkswagen Sweden, Petter och Pernilla Solberg. De båda hyllade det smidiga och framgångsrika samarbetet med Johan och Tommy, en succé redan första säsongen. Både Petter och Johan har helt osjälviskt delat med sig av sina styrkor, allt för teamets bästa.
− Jättekul att se hur två enormt bra chaufförer har lyft varandra, konstaterade teamchefen Pernilla Solberg.

Tommy Kristoffersson lyfte också med ett talande exempel fram hur Petter guidade Johan under tävlingen i Frankrike, trots att det minskade hans egna möjligheter till förar-VM-guldet.

Johan Kristoffersson hyllade också hängivenheten inom teamet.
− Både jag och Peter är vinnarskallar som vill ge 100 procent. Eller 110 procent som Petter säger. Men han räknar ju på norska…

Stämningen var hög och lättsam på scenen under kvällen där även rallyvärldsmästarna Pontus Tidemand och Jonas Andersson hyllades.

Som avslutning blev det utdelning av diverse utmärkelser. Arvika kommun delade ut sitt kommunpris till Johan. Dessutom uppvaktade världsmästarens klubb, MK Team Westom, med att berätta om en nyinstiftad fond, Johan Kristofferssons Ungdomsfond, för att lyfta fram ännu en generation av stjärnor från motormetropolen Arvika. Johan blev både stolt och rörd över initiativet.
− Det ska bli kul att få hjälpa yngre förmågor. Och nu fick jag ju 10.000 kronor av kommunen. De pengarna kan jag lägga direkt i fonden, så är vi redan uppe i 20.000, konstaterade PSRX Volkswagen Sweden-stjärnan.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

− Riktigt kul att så många har kommit hit idag!
Johan Kristoffersson