Världspremiär för nya Golf Sportsvan – tar Golf Plus in i framtiden

Kompakt- och minivan-världarna smälter samman till en i Volkswagens nya efterföljare till Golf Plus. ”Golf Sportsvan” visar en sportigare prägel samtidigt som den är mycket praktisk i vardagen. Den snart serieklara konceptbilen får sin världspremiär på bilsalongen i Frankfurt.

Parallellt med världspremiärerna för den fyrhjulsdrivna toppmodellen Golf R och för helt eldrivna e-Golf vid den 65:e upplagan av den internationella bilmässan i Frankfurt (10-22 september), kommer Volkswagen också att presentera en konceptbil: nya Golf Sportsvan.

Modellen är en mix av kompaktbil och minivan som erbjuder mer utrymme för familjen, jobbet och en aktiv fritid. Golf Sportsvan imponerar med sin rymliga och flexibla kupé (baksätet kan skjutas 180 mm i längdled och lastutrymmet är på över 1 500 liter) och sina avancerade förarhjälpsystem. Hit hör till exempel Blind Spot Monitor med inbyggd hjälp för att ta sig ur krångliga parkeringsluckor – ett system som nu gör premiär i Golf. Under färd varnar Blind Spot Monitor om eventuella fordon i den döda vinkeln. När man backar ut från en parkeringsplats kan systemet också uppfatta trafik som närmar sig bakifrån och därför kan vara svår att upptäcka. Det kan då inte bara varna föraren utan också automatiskt aktivera autobromssystemet City Emergency Brake om det föreligger risk för kollision.

Tredje Golfversionen. Sportsvan är den tredje karossversionen av Golf. Släktbanden är tydliga. Liksom nya Golf har Sportsvan till exempel det standardmonterade ”XDS”-systemet. Tekniskt sett är denna elektroniskt styrda differentialbroms en funktion som integrerats i den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC). XDS ger bättre följsamhet och en sportigare känsla vid kurvtagning.

Golf Sportsvan efterträder Golf Plus och dyker upp på marknaden i mitten av 2014.

Modellserie med stor potential. Föregångaren till Golf Sportsvan tog betydande andelar i kompaktsegmentet – och det på mycket goda grunder: de upphöjda sätena som förbättrar sikten och det skjutbara baksätet har gjort, och gör fortfarande, denna modell till ett utmärkt val för de kunder som önskar sig mer flexibilitet men inte behöver en traditionell minivan. Med Golf Sportsvan har Volkswagen nu förfinat detta koncept i form av en mer dynamisk tolkning.

Utrustning

Generös standardutrustning. Precis som för Sportscombi- och halvkombiversionen av Golf, kommer det på Europamarknaden att erbjudas tre modellversioner av Sportsvan: ”Trendline”, ”Comfortline” och ”Highline”. Även grundversionen bjuder standardutrustning som XDS+, multikollisionsbroms, luftkonditionering, sju krockkuddar, däcktryckskontroll, elektronisk parkeringsbroms med Auto Hold, 5-tums pekskärm, variabelt lastgolv, insynsskydd och en praktisk fjärrfällning placerad i lastutrymmet för nedfällning av baksätet.

Teknik från premiumklassen. Innovativa förarhjälpsystem från högre segment gör entré i bilen, ta till exempel redan nämnda Blind Spot Monitor med inbyggd hjälp för att köra ut från parkeringsluckor erbjuds för första gången nu i en Golf.

Andra system som kommer att finnas tillgängliga är exempelvis det adaptiva chassiregleringssystemet DCC, närområdesövervakningen Front Assist med autobromsen City Emergency Brake, adaptiv farthållare (ACC), trötthetsvarnare, passagerarskyddssystemet Pre Crash, strålkastarsystemen Light Assist och Dynamic Light Assist, körprofilsväljare, filhållningshjälpen Lane Assist, parkeringshjälpen Park Assist, en helt ny generation av radio och radio/navigations-system (toppsystem: Discover Pro med WLAN hotspot) och ett ljudsystem på 400 Watt (”Dynaudio Excite”) med subwoofer och ny mitthögtalare (högt placerad på instrumentpanelen).

Ett annat system ombord på framtida Golf Sportsvan är Car Net för överföring av online-information som till exempel Google Earth™. Volkswagen fortsätter konsekvent att demokratisera innovation, dvs att föra in teknik från premiumklassen till överkomliga priser i sina kompaktbilar.

Motorutbud

Upp till 19 procent lägre förbrukning. Vid lanseringen nästa år kommer det på Europamarknaden att erbjudas sex nya motorer att välja mellan för Golf Sportsvan. De är alla utrustade med start/stopp-system som standard och drar upp till 19 procent mindre bränsle än de tidigare versionerna. Samtliga motorer som finns tillgängliga vid lanseringen uppfyller utsläppsnormen Euro 6.

De fyra turboladdade och direktinsprutade bensinmotorerna (TSI) levererar en effekt på 85, 110, 125 respektive 150 hk. Dessutom finns två direktinsprutade turbodieslar (TDI) med en effekt på 110 och 150 hk. Med undantag av TSI 85 hk, går alla motorerna att kombinera med dubbelkopplingsväxellådan DSG.

1,6 TDI BlueMotion på 110 hk är ett representativt exempel på hur bränslesnåla de nya motorerna till Golf Sportsvan är: den beräknade förbrukningen ligger på låga 3,7 l/100 km (motsvarande 95 g CO/km) – det bästa värdet i segmentet för kompakta minivans.

Mått utvändigt

Längre än Golf, kortare än Golf Sportscombi. Med sin längd på 4 338 mm, är konceptbilen 134 mm längre än Golf Plus, 83 mm längre än halvkombiversionen av Golf och 224 mm kortare än Golf Sportscombi. Bredden 1 807 mm gör att Sportsvan är 8 mm bredare än Golf och Golf Sportscombi, medan den förra modellen var 48 mm smalare. Utan takreling är Sportsvan och Plus nästan lika höga (1 578 respektive 1 580 mm) medan Golf är 126 mm och Golf Sportscombi 117 mm lägre utan takreling. En annan detalj som förstärker Golf Sportsvans utstrålning är överhänget fram som kortats med 20 mm. Samtidigt har det bakre överhänget gjorts 46 mm längre vilket bland annat ger den fördelen att lastutrymmet vuxit. Hjulbasen är 2 685 mm vilket innebär en ökning med cirka 50 mm jämfört med halvkombiversionen av Golf och Golf Sportscombi.

Tydlig positionering. Golf Sportsvan fortsätter i samma anda som Golf Plus i modellserien. Sportsvan erbjuder maximalt med utrymme och flexibilitet kombinerat med kompakt utvändig längd – längre än Golf, kortare än Golf Sportscombi. Att Sportsvan är högre innebär inte bara mer plats på höjden i lastutrymmet, utan gör det också möjligt att placera sätena högre, vilket uppskattas av många köpare. Sportsvan, som har två sätesrader, är samtidigt lägre (-56 mm utan takreling) och kortare (-59 mm) än Touran som har ett annat interiörkoncept och rymmer upp till tre sätesrader.

Design utvändigt

Dynamiska proportioner. Yttermåtten på Golf Sportsvan ger den ett mer långsträckt intryck än Golf Plus vilket tillsammans med den helt nya och skarpt konturerade stylingen ger den en individuell och elegant look. Med sina eleganta former och precisa linjer, för Sportsvan in designkvaliteten hos nya Golf i segmentet för kompakta minivans.

– För oss är Golf Sportsvan en ambassadör för ett nytt formspråk. Med sin höga kvalitet och precision lägger den grunden för en dynamisk och samtidigt elegant utstrålning, säger Klaus Bischoff, designchef för märket Volkswagen.

Sidoprofil. Golf Sportsvan har en silhuett som ger den en lägre och sportigare profil än Golf Plus. Till de speciella designdetaljerna för Sportsvan hör de långsträckta sidorutorna, den skarpt definierade karaktärslinjen som innefattar dörrhandtagen, sidobackspeglarna som sitter monterade på dörravsatsen, liksom D-stolparna.

Den distinkta karaktärslinjen ger ett rent, väldefinierat mittparti längs sidorna, vilket ger bilen en bredare, mer muskulös och mer kraftfull look. Maximal precision krävs det också vid karosstillverkningen för att på millimetern integrera dörrhandtagens översta del i karaktärslinjen.

Eftersom sidobackspeglarna sitter monterade direkt på dörravsatserna, finns det plats för en extra sidoruta vid A-stolpen. Detta förbättrar sikten runt om och får samtidigt rutpartiet att se ännu mer långsträckt ut. Samma sak gäller den femte sidorutan vid D-stolpen som förlänger den transparenta ytan bakåt och säkerställer bästa möjliga sikt. Highline-versionerna av den kommande serietillverkade modellen kommer att ha kromade lister runt sidorutorna.

Front. För Golf Sportsvan designades motorhuven och övergången till vindrutan på ett sätt som gör att bilen ser längre och elegantare ut vilket ger den en mer sofistikerad utstrålning.

Positiv atmosfär. Till den positiva atmosfären bidrar den ljusa ”Ceramique”-klädseln, som ett trevligt klädselalternativ, och det stora panoramasoltaket (tillval) vars glasyta sträcker sig bakåt, över baksätet.

Även om konceptbilen är lika hög som Golf Plus, har den invändiga höjden fram ökat med 10 mm till 1 017 mm, och bak med 32 mm till 1 008 mm. Jämfört med den förra modellen har längden invändigt utökats med 30 mm.

Nytt för Golf Sportsvan är också ett ergoActive-säte (tillval) med 14-vägsinställning. Detta mycket ergonomiska förarsäte erbjuder sådana finesser som ett elektriskt inställbart 4-vägs-svankstöd och massagefunktion.

Mer plats i andra raden. Tack vare den förlängda hjulbasen och det större överhänget bak, erbjuder Golf Sportsvan betydligt mycket mer utrymme i baksätet än den förra modellen. Även de passagerare som är 1,90 meter långa nu kan sitta riktigt bekvämt, en fram och en bak. Konceptbilen har en maximal längd invändigt på 1 791 mm – längre än hos någon av konkurrenterna. Den förra modellen var 31 mm kortare invändigt. Om ryggstödet på passagerarsätet fram fälls ner (nedfällbart passagerarsäte är tillval för alla modellversioner), skapas en 2 484 mm lång, helt plan lastyta.

Multifunktionellt baksäte. En ny finess i den nya versionen är att baksätet är delbart 60:40, sedan tidigare kan också sektionerna skjutas individuellt i längdled. Det tresitsiga baksätet kan justeras upp till 180 mm framåt/bakåt (förra modellen: 160 mm). Alternativt kan enkelsätet (40%) på höger och dubbelsätet (60%) på vänster sida justeras var för sig 180 mm i längdled. Baksätespassagerarna har också möjlighet att ställa in lutningen på ryggstöden.

En fjärrfällning placerad i lastutrymmet gör det mycket praktiskt att fälla ned baksätet. Alla de tre ryggstödssektionerna (vänster 40%, mitt 20%, höger 40%) kan fällas ned separat. Stropparna sitter lätt åtkomliga i den nedre delen av respektive sektion och när spärren lossas, fälls ryggstöden framåt automatiskt och skapar då en nästan helt plan yta tillsammans med golvet i lastutrymmet. Lastgolvet går mycket snabbt att ta ut om så behövs och går också att justera i höjdled. Det kan låsas både i ett högt läge (på samma nivå som lastkanten) och i ett läge 130 mm under denna.

Lastutrymmet upp till 74 liter större. Jämfört med föregångarna har lastkapaciteten utökats med 74 liter till 498 liter (baksätet i normalläge, dvs 50 mm framför sitt bakersta läge). När de båda separat justerbara baksätessektionerna placeras i sitt främre läge, slukar lastutrymmet i kommande Golf Sportsvan upp till 585 liter (en ökning med 66 l). Och använder man lastutrymmet ända fram till framsätenas ryggstöd och ända upp till taket, är lastkapaciteten 1 512 liter – en ökning med 62 liter. I- och urlastning går också snabbt och smidigt – lastkanten på denna kompakta minivan har sänkts med 13 mm till 642 mm och gör lyften snällare mot ryggen.

En av de mest mångsidiga bilarna i kompaktklassen. Summan av alla dessa detaljlösningar visar att Volkswagen med sin kommande Golf Sportsvan kombinerar det bästa från både halvkombi-, kombi- och minivan-världarna i en ny och sportig allroundbil. Den europeiska bilmarknaden kommer nästa år att berikas med en av kompaktklassens allra mest mångsidiga bilar.

Den svenska marknaden. Det svenska modellprogrammet samt lanseringstidpunkten på den svenska marknaden är ännu inte fastställd. Mer information kommer vid ett senare tillfälle.

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.