Världspremiär i Los Angeles: Nya e-Golf med upp till 30 mils räckvidd

• Nya e-Golf erbjuder cirka 50 procent längre räckvidd än föregångaren
  • Nytt 9,2-tums infotainmentsystem med geststyrning som standard
  • Nya e-Golf och nya Golf GTE går nu att beställa på den svenska marknaden

För bara en vecka sedan var det världspremiär för uppdaterade Golf i Wolfsburg. På Los Angeles Auto Show presenterar nu Volkswagen nästa version av helt eldrivna e-Golf. Jämfört med sin föregångare har nya e-Golf mer effekt, längre räckvidd och nya innovativa funktioner.

Den viktigaste förändringen i nya e-Golf är den ökade räckvidden. I den vardagliga körningen kan kunderna räkna med att komma i genomsnitt 200 kilometer eller mer på en laddning – beroende på körstil och användningen av exempelvis luftkonditionering. Detta innebär att räckvidden har förlängts med cirka 50 procent. I den europeiska körcykeln NEDC är räckvidden upp till 300 km (räckvidden för föregångaren var 190 km enligt NEDC). Detta kommer att göra e-Golf, som alltid är fyra-dörrars, till ett utmärkt val för människor som vill göra avtryck med en högkvalitets allroundbil utan utsläpp.

I nya e-Golf finns ett nytt litiumjonbatteri vars energikapacitet har ökat från 24,2 kWh till 35,8 kWh. Batteriet kan laddas till 80 procents kapacitet inom en timme via en CCS laddstation (DC, 40 kW). När bilen laddas över natten eller under arbetsdagen från en laddbox (AC, 7,2 kW), är den redo att köras igen med 100 procents kapacitet på mindre än sex timmar.

Elmotorn utvecklar nu 100 kW, vilket är 15 kW mer effekt än den första versionen av e-Golf. Samtidigt har det maximala vridmomentet ökat från 270 Nm till 290 Nm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är enligt körcykeln NEDC 12,7 kWh/100 km utan lokala utsläpp. Volkswagen har också förbättrat prestandan. Den framhjulsdrivna bilen klarar nu 0-100 km/h på 9,6 sekunder och topphastigheten har ökats till 150 km/h.

Även e-Golf har fått uppdaterad främre och bakre design och alla relevanta nya funktioner från vanliga Golf erbjuds också i nya versionen av e-Golf. De innefattar full-LED-strålkastare och full-LED-bakljus, den digitala instrumenteringen Active Info Display samt det nya 9,2-tums infotainmentsystemet med geststyrning ”Discovery Pro”, som dessutom är standard. e-Golf blir därmed världens första eldrivna bil där infotainmentsystemet kan styras med hjälp av handrörelser.

Dessutom levereras e-Golf med onlinetjänster såsom "e-Remote" (inkluderar start/stopp, batteriladdning och extra luftkonditionering), "Guide & Inform" (där föraren bland annat kan hitta laddstationer) liksom App Connect med smartphonegränssnitten Mirrorlink ™, Android Auto och Apple CarPlay ™.

Volkswagen utökar också antalet förarassistanssystem för nya e-Golf. Nya tillgängliga system är Traffic Jam Assist (semiautonom körning upp till 60 km/h), fotgängarövervakning för Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake samt Emergency Assist (som automatiskt stoppar
bilen om föraren förlorar medvetandet). Nya e-Golf är även utrustad med en elektronisk ljudgenerator. Denna avger ett ljud utanför bilen för att framförallt fotgängare och cyklister ska uppmärksamma att en bil är i närheten.

Liksom övriga versioner i Golf-programmet som uppdateras får nya e-Golf svensk premiär under våren 2017. Redan nu går e-Golf (från ca 392 000 kronor) och laddhybriden Golf GTE (från cirka 379 500 kronor) att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare. Försäljningsstarten för övriga Golf-versioner sker i början av december.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.