Världspremiär i Los Angeles: Volkswagen Golf Sportscombi R med 300 hk och fyrhjulsdrift

På den internationella bilsalongen i Los Angeles, USA, presenterar Volkswagen för första gången en kombiversion av Golf R. Nya Golf Sportscombi R har 300 hk och är som standard utrustad med 4MOTION fyrhjulsdrift och DSG-växellåda.

10 viktiga fakta inför världspremiären av Golf Sportscombi R:

1. Volkswagen presenterar för första gången Golf R i kombiverson.
  2. Plats för fem personer och 605 liters lastutrymme
  3. Den turboladdade 2-litersmotorn har en effekt på 300 hk.
  4. Maximalt vridmoment på 380 Nm nås vid 1 800-5 500 v/min.
  5. 4MOTION fyrhjulsdrift är standard.
  6. Accelererar från 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder*. Topphastigheten är 250 km/h.
  7. Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,0 l/100 km* (163 g CO2/km*)
  8. En 6-stegad DSG-växellåda är standard.
  9. Den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt, exempelvis vid bankörning.
  10. Golf Sportscombi R lanseras på den svenska marknaden i vår. Det är ännu inte fastställt när bilen släpps för beställning.

För första gången sedan produktionsstarten av modellserien Golf R erbjuds den nu även i kombiversion. Volkswagen premiärvisar Golf Sportscombi R på Los Angeles Auto Show den 18–30 november.

För drivningen svarar en 2,0-liters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) på 300 hk. Motorn har ett maximalt vridmomentet på 380 Nm vid 1 800-5 500 varv/minut.

Precis som Golf R leder Golf Sportscombi R ner sin turbokraft i vägbanan via 4MOTION fyrhjulsdrift, vilket ger optimal drivning i alla körförhållanden – såväl till vardags som på tävlingsbanan. Bilen har den senaste versionen av 4MOTION med den femte generationens Haldex-koppling och är som standard utrustad med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Manuell växellåda erbjuds ej till Golf Sportscombi R.

För kördynamiken svarar ett R-sportchassi där markfrigången har sänkts med 20 mm, det innovativa och progressiva styrsystemet ”Servotronic Sport” samt ”ESC Sport” – där den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt vid exempelvis körning på bana. Som tillval erbjuds det adaptiva chassiregleringssystemet DCC och körprofilsvalet ”Race”.

Acceleration på 5,1 sekunder och bränsleförbrukning på 7,0 l/100km

Golf Sportscombi R accelererar från stillastående till 80 km/h på bara 3,8* sekunder och 0 till 100 km/h på 5,1* sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bränsleförbrukning och utsläppsvärden visar hur effektiv den turboladdade fyrcylindriga bensinmotorn är; Golf Sportscombi R förbrukar endast 7,0* l/100 km vid blandad körning, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 163* g/km.

Golf Sportscombi R passar även som en familjekombi där det krävs stora utrymmen. Med en lastkapacitet på 605 liter (lastad fram till baksätets ryggstöd) erbjuder denna Volkswagen ett imponerande stort bagageutrymme även när fem personer färdas i bilen. Vid nedfällt baksätesryggstöd växer lastkapaciteten till 1 620 liter.

Golf Sportscombi R utvändigt

Unikt bakparti. När det gäller exteriören har Golf Sportscombi R ärvt linjerna från halvkombimodellen. Men från B-stolpen och bakåt har designen anpassats för Golf Sportscombi R. Baktill skiljer den sig från övriga versioner av Golf Sportscombi genom en ny stötfångare i R-design, en diffusor i svart högglans, fyra kromade avgasutblås, så kallade "side flaps" på D-stolparna, körsbärsröda bakljus och LED-skyltbelysning.

Fronten. Framtill känns Golf Sportscombi R igen på den R-specifika stötfångaren med större luftintag, en distinkt kylargrill med "R"-logo samt bi-xenonstrålkastare med integrerade LED-varselljus. LED-varselljusen bildar en unik dubbel "U"-ljussignatur under de dubbla strålkastarna och projicerar ett särskilt markant ljusmönster.

Från sidan. På sidorna kännetecknas Golf Sportscombi R av tröskelbreddare i ”R”-design som är lackerade i bilens färg, "R"-logotyper på framskärmarna och sidospegelkåpor i borstad aluminiumoptik.

Fönsterdekorlisterna är även de i svart högglans. Lättmetallfälgarna 18-tum "Cadiz" är standard och är specialdesignade för just R-modellerna. Däcken har i standardutförande dimensionen 225/40 och bakom fälgekrarna framträder tydligt de större dimensionerade bromsskivorna och de svartlackerade bromsoken med ”R”- emblem.

Golf Sportscombi R kan som tillval även beställas med 19-tumsversion av lättmetallfälgen ”Cadiz” . Dessutom är de exklusivt designade lättmetallfälgarna 19 tum ”Pretoria” ett tillval och de finns i färgerna "Grey metallic" och "Black".

Golf Sportscombi R invändigt

Exklusiva sportstolar fram. Golf Sportscombi R är utrustad med förstklassiga sportstolar i en materialblandning av tyg och alcantara, blå orienteringsbelysning, klimatanläggning ”Climatronic” och i Sverige kommer radio-CD-systemet inklusive pekskärm med rörelseavkänning ”Composition Media" att vara standard.

Som tillval erbjuder Golf Sportscombi R också en läderklädsel i nappa/kolfiber. Utsidan av sätena, sidostödens innersidor och nackskyddet är då klädda i mörk kolfiber/nappa. Sätets mittsektioner kan beställas i antingen mörk eller ljus nappa ("antracit" eller "modern grey") med kristallgrå dekorsömmar. Ratten är specialdesignad i R-utförande och pryds även den med dekorsömmar i den kontrasterande färgen kristallgrått. Även växlingspaddlar är standard.

Lastutrymmets mått. Utseendet på det flexibla baksätet har anpassats efter sportstolarna fram. Som redan nämnts har Golf Sportscombi R med fem personer ombord ett lastutrymme på 605 liter (lastad fram till baksätet). Om lastutrymmet med sin minimibredd på 1 003 mm och minimihöjd på 936 mm används fram till framstolarnas baksida och upp till taket får bilen en lastvolym på 1 620 liter. Lastutrymmet fram till baksätet är 1 055 mm långt och till framsätena 1 831 mm.

Lastutrymmets funktioner. Det variabla lastrumsgolvet i bagageutrymmet kan varieras i höjd men även tas loss helt och hållet med några få handgrepp. En annan standardfunktion är insynsskyddet som är utformat som en rullgardin. När det inte används kan det, precis som nätskiljeväggen, förvaras under lastrumsgolvet. En annan praktisk funktion är fjärrupplåsningen av det 60:40 delbara baksätet och de nedfällbara ryggstöden. Ryggstöden som frigörs genom upplåsningsspakarna i bagageutrymmets sidoväggar viker automatiskt framåt och bildar tillsammans med lastgolvet en nästintill plan yta.

Uppgradering av interiören. Dekorinläggen i instrumentpanelen och dörrpanelerna har "Carbon Race"-design och som standard sitter också ambientebelysningen integrerad i dörrpanelerna. Även instegslisterna är upplysta (i blått). Till standardutrustningen hör också pedaler och fotstöd på förarsidan i rostfri look. Även golvmattorna har fått en uppdaterad look med kanter i kontrasterande färg. Instrumenten och startmenyn på pekskärmen i mittkonsolen har också ändrats.

För att bygga på den sportiga känslan ytterligare så slår vid start de upplysta ljusblå nålarna på varvräknaren och hastighetsmätaren i botten och därefter ända upp till fullvarv och 320 km/h-markeringen. Instrumentvisarna tänds också automatiskt så snart som förardörren öppnas. Pekskärmen i infotainmentsystemet har den animerade "R"-logon som startbild.

TSI-motor på 300 hk och 380 Nm

Turboladdad motor. Precis som i halvkombiversionen drivs nya Golf Sportscombi R av en avancerad fyrcylindrig motor i EA88-serien. Som en av de mest kraftfulla fyrcylindriga motorer på marknaden levererar den 300 hk (från 5 500 till 6 200 v/min), och dess maximala vridmoment på 380 Nm är tillgängligt över ett brett varvtalsområde från 1 800 till 5 500 v/min.

Innovativa detaljlösningar. Den turboladdade och direktinsprutade bensinmotorn (TSI) kännetecknas av detaljer som vattenkyld avgasåterföring som matas till turboaggregatet genom cylinderhuvudet (för att effektivt reducera bränsleförbrukning vid fullast) samt dubbel bränsleinsprutning med direktinsprutning och insprutning i insugsröret. Tack vare det helelektroniska kylsystemet har TSI-motorn i Golf Sportscombi R en synnerligen effektiv temperaturreglering med en kortare uppvärmningsfas, vilket minskar friktionsförluster och därmed bränsleförbrukningen.

Motorn har också variabel ventilstyrning med dubbel kamaxeljustering. Dessutom kan ventillyften på avgassidan kopplas i två steg. Den här lösningen gör att laddningsprocessen kan styras optimalt – för bättre prestanda, lägre förbrukning och låga utsläppsnivåer.

4MOTION fyrhjulsdrift är standard. Permanent 4MOTION fyrhjulsdrift har alltid varit en typisk teknikegenskap i Golf R, så även i nya Golf Sportscombi R. I Sportscombin är fyrhjulsdriften av den senaste generationen som standard kopplad till en 6-stegad automatväxellåda med dubbla kopplingar (DSG) som även går att växla manuellt.

4MOTION-systemet, som är utrustat med en Haldex 5-koppling, aktiveras redan innan ett hjul börjar slira. Detta eliminerar nästan helt och hållet förlorad dragkraft. Vid relativt låg belastning och när bilen rullar fritt, läggs drivningen primärt ut på framhjulen medan bakaxeln kopplas bort. Denna grundinställning sparar bränsle.

Bakaxeln kan dock variabelt kopplas in på bråkdelar av en sekund när så behövs. Detta sker med hjälp av en Haldex-koppling som aktiveras av en elektrohydraulisk oljepump. Om så behövs kan nästan 100 % av motorns drivkraft läggas ut på bakhjulen.

Chassi- och drivsystemreglering

Fyrhjulsdriven EDL som tvärriktad differentialspärr och XDS+. Förutom Haldex-kopplingen, fungerar de fyra elektroniska differentialspärrarna (EDL) i det elektroniska stabiliseringsprogrammet (ESC) som tvärriktade differentialspärrar. I Golf Sportscombi R sitter de elektroniska differentialspärrar som så kallad fyrhjulsdriven EDL på båda axlarna. Golf Sportscombi R är dessutom utrustad med XDS+ på både fram- och bakaxeln. Detta system bromsar hjulen på insidan av en kurva under snabb kurvtagning och minskar understyrning. Rent tekniskt är XDS+ en funktionsutökning av den elektroniska differentialspärren.

ESC Sport. Precis som Golf R är Sportscombin utrustad med "ESC Sport" som standard. Systemet aktiveras via en 2-stegsbrytare på mittkonsolen. När föraren trycker kort på brytaren växlar ESC till "ESC Sport"-läge. I mycket snabb körning med kurvtagning som på tävlingsbanan griper ESC in senare och möjliggör ännu råare köregenskaper. Om ESC-knappen hålls intryckt i mer än 3 sekunder, kopplas den elektroniska stabiliseringskontrollen ur helt för ren proffskörning på bana.

Progressiv styrning. Golf Sportscombi R är som standard utrustad med progressiv styrning. Föraren behöver inte vrida ratten så mycket för att svänga i önskad radie och behöver inte heller att korsa händer lika ofta i snäva kurvor. Med den progressiva styrningen är det 2,1 varv till fullt rattutslag, medan det i standardstyrsystemet i de mindre kraftfulla Golfmodellerna är 2,75 varv. Detta beror på att konventionella styrsystem har ett konstant utväxlingsförhållande, medan den nya styrningen i Golf Sportscombi R istället har ett progressivt utväxlingsförhållande. På så sätt krävs märkbart mindre ansträngning vid manövrering och parkering. På kurviga landsvägar och när man ska svänga av märker föraren av en bättre dynamik tack vare den mer direkta verkan.

DCC. Nya Golf Sportscombi R kan också beställas med andra generationens DCC – adaptivt chassiregleringssystem – som tillval. DCC erbjuder de tre körlägena "Comfort", "Normal" och "Sport" och dessa väljs och visas på pekskärmen på mittkonsolen genom funktionen "körprofilsval". I Sport-läget är de dynamiska köregenskaperna ännu tydligare.

Körprofilsval med Race-läge. En annan funktion ombord på Golf Sportscombi R är körprofilsvalet (tillval), men ingår även vid val av DCC. Det finns totalt fyra körprogram, tillsammans med DCC finns fem: "Eco", "Normal", "Individual" och det speciella "Race"-läget som är skräddarsytt för R-modellerna. När DCC är installerat, finns också "Comfort"-läget.

Alla lägen är specialanpassade till Golf Sportscombi R. I "Race"-läge är dämpningen hårdare (vilket ytterligare minskar rörelser i karossen), och motorresponsen och växelpunkterna i DSG-växellådan är konfigurerade för att vara ännu mer dynamiska.

I "Eco"-läget gäller motsatsen: här är motorstyrning, luftkonditionering och andra hjälpsystem inställda för optimal bränsleeffektivitet. Det finns också en frirullningsfunktion i Eco-läget; när föraren släpper gaspedalen till exempel när han/hon saktar ner framför ett trafikljus eller på vägsträckor med nedförsbackar – kopplar DSG från och motorn går på tomgång. Golf Sportscombi R kan därmed använda rörelseenergin på ett optimalt sätt.

Den svenska marknaden

Golf R Sportscombi lanseras på den svenska marknaden i vår. Det är ännu inte fastställt när bilen släpps för beställning. Priset är inte heller fastställt.

*Preliminära värden november 2014

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.