VM-titeln för konstruktörer målet i Rally Great Britain

Lera, lera och ännu mer lera – Volkswagen har stora planer för Rally Great Britain i Wales. Fabriksteamet kan vinna VM för konstruktörer för fjärde året i rad vid den näst sista omgången av 2016 års FIA World Rally Championship (WRC). För att kunna upprepa den bedriften från 2013, 2014, och 2015 och ta hem titeln före slutet av säsongen oavsett de övrigas resultat måste Volkswagen behålla en ledning med 43 poäng inför det sista rallyt. Ledningen just nu är 62 poäng.

Tredje och femte plats för Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) och Jari-Matti Latvala/Mikka Anttila (FIN/FIN) skulle räcka – liksom en seger skulle göra det för de två paren i Polo R WRC. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) kan nu avgöra kampen om andraplatsen i världsmästerskapet för förare och kartläsare. De startar i de två återstående rallyna i Storbritannien och Australien med samma poäng som Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai) på andra plats bakom världsmästarna Ogier/Ingrassia. Latvala Anttila har också fortfarande möjlighet att ta andraplatsen i världsmästerskapet.

De nykrönta rallyvärldsmästarna för fjärde året i rad, Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, ställer upp i Rally Britain med en slags uppvisningskörning med chans till bonuspoäng till världsmästerskapet. De kan avgöra kampen om konstruktörstiteln. Mästarna är nominerade tillsammans med Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. Ogier/Ingrassia och Polo R WRC har visat sig vara den vinnande kombinationen de tre senaste åren i Wales. De två åren före 2013 vann den nuvarande duon i Volkswagen Latvala/Anttila, de körde då M-Sport-Ford.

Hård kamp om andraplatsen

Fem förarpar som startar i Rally Great Britain har fortfarande chansen att sluta på andraplatsen i förar- och kartläsarmästerskapen. I Pole position är Volkswagen-paret Andreas Mikkelsen/Anders Jæger. De ligger nu tvåa efter världsmästarna Ogier/Ingrassia. Med samma poäng men på tredje plats på grund av sämre individuella resultat ligger deras favoritkonkurrenter och vänner Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai). Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ, Hyundai) och Dani Sordo/Marc Martí (E/E, Hyundai) är 13 och 16 poäng efter på fjärde respektive femte plats. Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila i den tredje Polo R WRC är 23 poäng bakom tvåan och ligger på sjätte plats. En seger ger 25 poäng med möjlighet till tre bonuspoäng för snabbaste tid i avslutande Power Stage.

Klassiska sträckor

“Sweet Lamb”, “Hafren” eller “Myherin” – ett Rally Great Britain utan de klassiska sträckorna är helt otänkbart. Men i år kommer de två första sträckorna att köras i omvänd ordning för första gången sedan 1995 och ”Myherin” för första gången någonsin. De är inte nödvändigtvis de tekniskt mest utmanande sträckorna på vägen genom Wales skogar men noterna måste vara exakt rätt. Det huvudsakliga skälet till det är det oförutsägbara vädret i Storbritannien.

Dimma, regn, snö och is förvandlar gruset till lera och sörja och det leder till att väggreppet förändras snabbt. För första gången det här milleniet kommer förare och kartläsare också att besöka England - även om det bara blir ett kort besök, 1,8m för att vara exakt. Det är så lång som sträckan ”Cholmondeley Castle” är och den avslutar lördagens aktiviteter. Den senaste gången Rally Great Britain kördes i England var 1999.

Elva titlar på tre år

Fyra titlar i rally-VM för förare med Sébastien Ogier, fyra VM-titlar för kartläsare genom Julien Ingrassia och tre VM-titlar med Polo R WRC för konstruktörer: de tre åren sedan Volkswagen började tävla i World Rally Championship år 2013 har redan varit de mest framgångsrika i Volkswagens 50-åriga historia inom motorsporten. Fabriksteamet ser nu fram emot titel nummer tolv i Rally Great Britain genom att vinna årets mästerskapstitel för konstruktörer. Konstruktörstiteln i FIA World Rally Championship (WRC) har ut delats sedan 1973, vilket är fyra år längre än VM-titlarna för förare och kartläsare. Därmed är det mycket högt värderat i rallyvärlden.

Tillbaka där allt började

Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen återvänder till Rally Great Britain och Wales med fina minnen. Det var här båda inledde sina WRC-karriärer, Jari-Matti Latvala år 2002 och Andreas Mikkelsen 2006. Latvala har redan startat 14 gånger i skogarna i Wales och Mikkelsen har gjort det sex gånger. Latvala blev antingen tvåa eller trea när han nådde pallplatsen 2008, 2010 och 2013. Han vann rallyt 2011 och 2012. Mikkelsen nådde en pallplats för första gången i fjol med en tredjeplats.

Citat inför Rally Great Britain

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

- Jag är mycket glad över att kunna åka till Rally Great Britain som världsmästare. Men jag är lika motiverad ändå för vi vill försvara Volkswagens konstruktörstitel. Rally Great Britain i Wales är ett av rallyna med mest historia. Det tog en tid för mig att landa på fötter i Wales. Inlärningskurvan är förmodligen längre här än i något annat rally. Jag har vunnit här tre gånger sedan jag började hos Volkswagen. Efter allt jag varit med om i Wales kan jag nu säga att jag känner mig hemma här. Vädret är som varje år en viktig faktor. Även om inget regn är utlovat i väderleksrapporterna kan man ändå utgå från att det kommer att regna. Jag väntar mig mycket våta och dimmiga vägar, något som är typiskt vid den här årstiden. Fansen är absolut vilda, trots det dåliga vädret kommer tusentals åskådare varje år för att heja på oss. Det ser jag särskilt fram emot.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

-Rallyt i Wales är ett av mina favoritrallyn. Eftersom jag var riktigt snabb på grussträckorna senast i Spanien kommer jag att vara det i Wales också. Det tvivlar jag inte på. Men säsongen har varit riktigt svår för mig hittills. Jag hoppas att jag kan avsluta starkt i de två slutomgångarna och ta mig upp till tredje plats i förarmästerskapet vid slutet av säsongen. Vägarna kan vara mycket knepiga i Wales. Om det regnat på natten kan sträckorna vara mycket sliriga och hala för bilarna som startar längre ned i fältet. Det är typiskt för Wales. Men årets rally startar två veckor tidigare än de senaste åren så jag hoppas att det inte kommer att regna så mycket. Jag körde mitt första rally här 2002, så jag har mer erfarenhet av Wales än av något annat rally – jag är säker på att jag kan utmana om segern här.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

- Jag gillar särskilt utformningen av specialsträckorna i Rally Great Britain. Det är alltid roligt att köra här. Att köra min Polo på gränsen på de leriga, hala vägbanorna där är mycket knepigt. Som varje år måste vi vara förberedda på regn och svåra förhållanden i Wales. Kraschen i Spanien innebar att jag tappade viktiga poäng i mästerskapet och min vän Thierry Neuville ligger nu lika med samma poäng som jag i förarmästerskapet. Det kommer att bli en hård kamp med honom om andraplatsen. Mitt mål är naturligtvis att vara tvåa när säsongen är över. Anders och jag kommer att helt fokusera på vår körning och försöka få ut maximalt av de två sista rallyna. Vi har redan haft några tuffa fajter med Thierry den här säsongen och det kommer inte att bli annorlunda i Wales.

Sven Smeets, Volkswagen Motorsport Director

-Efter Sébastien Ogiers och Julien Ingrassias fantastiska framgångar i förar- och kartläsarmästerskapen har vi nu chansen att ta hem konstruktörstiteln i World Rally Championship i Rally Great Britain, oavsett övriga resultat. Det är helt klart vårt mål. Vi är mycket motiverade och säkra på att vi kan ta titeln i Wales. För att lyckas måste alla i teamet arbeta noggrant och fokuserat. Andreas Mikkelsen och Jari-Matti Latvala kan båda sluta som tvåa i förarmästerskapet – och vi kommer att jobba hårt för det. Båda har fina minnen från den hör klassikern och båda inledde sina karriärer här.

Tre frågor till Timo Gottschalk väderkoordinator

Exakt vad analyserar Volkswagen Motorsports väderpersonal, och var kommer era data och er information från?

Timo Gottschalk: - Vi har folk ute på olika delar av sträckorna. De mäter mark- och lufttemperaturen, liksom vindstyrkan. Men de håller också ett öga på himlen, mäter styrkan i regnet, ser hur våta och leriga vägbanorna är och kontrollerar hur hjulspåren ser ut efter första varvet. Jag tar emot all data och lägger in det i våra listor. Vår meteorolog Silke Hansen använder de här uppgifterna för att göra sina väderprognoser.

Hur avgörande är väderpersonalen i Rally Great Britain?

Timo Gottschalk: - Däckvalet – hårda eller mjuka - är en avgörande faktor i Rally Great Britain. För att låta förarna göra det valet måste de veta vad de kan förvänta sig på vägen. Vad är temperaturen på marken och i luften? Hur fuktigt eller torrt är det? Väderpersonalen ger dem all den informationen.

Årets Rally Great Britain körs två veckor tidigare än förra säsongen. Hur kommer det att påverka specialsträckorna?

Timo Gottschalk: - Vad gäller vädret borde det kunna bli litet trevligare och inte så kallt som förra året. Marktemperaturen borde också kunna vara litet högre. Men två veckor är inte särskilt lång tid – vädret kan vara exakt detsamma som förra året. Man kan förvänta sig alla årstider inom bara en vecka.

Helgens siffra: 555

Kampen mellan Finland och Frankrike är evig i World Rally championship. Inför det 555:e rallyt i WRC har Frankrike nu 181 segrar och Finland 176. De två länderna som med marginal är de mest framgångsrika i mästerskapet kommer att representeras av Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala i Volkswagens färger i Rally Great Britain. När det gäller antalet sträcksegrar ligger Latvala och Ogier praktiskt taget lika: ”JML” har tagit 464 och världsmästaren har 462.

FIA World Rally Championship (WRC), ställningen inför Rally Great Britain

Förarmästerskapet

1. Sébastien Ogier, 222 poäng; 2. Andreas Mikkelsen, 127; 3. Thierry Neuville, 127; 4. Hayden Paddon, 114; 5. Dani Sordo, 111; 6. Jari-Matti Latvala, 104; 7. Mads Østberg, 90; 8. Ott Tänak, 60; 9. Kris Meeke, 54; 10. Craig Breen, 36

Kartläsarmästerskapet

1. Julien Ingrassia, 222 poäng; 2. Anders Jæger, 127; 3. Nicolas Gilsoul, 127; 4. John Kennard, 114; 5. Marc Martí, 111; 6. Miikka Anttila, 104; 7. Ola Fløene, 90; 8. Raigo Mõlder, 60; 9. Paul Nagle, 54; 10. Scott Martin, 36

Konstruktörsmästerskapet

1. Volkswagen Motorsport, 322 poäng; 2. Hyundai Motorsport, 260; 3. M-Sport, 144; 4. Volkswagen Motorsport II, 136; 5. Hyundai Motorsport N, 124; 6. DMACK, 74; 7. Jipocar Czech National Team, 18; 8. Yazeed Racing, 4

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

-Man kan utgå från att det kommer att regna.
Sébastien Ogier