Volkswagen Arteon får högsta betyg – 5 stjärnor – i Euro NCAP

• Testresultaten ett kvitto på den mycket höga säkerhetsnivån hos Volkswagens nya Gran Turismo-modell
  • Euro NCAP: ”Högsta betyget hittills för fotgängarskydd i klassen"

Genom att ge modellen sitt högsta betyg, 5 stjärnor, har Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) visat att de anser Arteon vara ett speciellt säkert val i sin klass. Bakom toppresultatet ligger innovativa assistanssystem (till exempel den standardmonterade nödbromsfunktionen till skydd för fotgängare) och ett integrerat säkerhetskoncept som i händelse av en kollision erbjuder maximalt skydd för de i bilen med sin optimerade karosstruktur och högeffektiva samverkan mellan säkerhetsbälten, säten och krockkuddar.

Det övergripande säkerhetsbetyget för bilen, 5 stjärnor, bygger på tester i 4 underavdelningar. När det till exempel gäller klassificeringen ”Skydd av vuxna” når nya Arteon upp i 96 % av det maximalt möjliga. För sitt ”Skydd av barn” erhöll Arteon 85 % av full pott.

Det speciellt höga betyget på 85 % i kategorin ”Fotgängarskydd”, har uppnåtts genom en framgångsrik kombination av den standardmonterade nödbromsfunktionen relaterad till fotgängare och bilens höga passiva säkerhet för oskyddade trafikanter.

Och även i den fjärde kategorin ”Förarstödsystem” klarade Arteon kraven med råge – 82 % av den maximala poängsumman. Här har Euro NCAP bland annat tagit med den omfattande standardutrustningen, till exempel bältespåminnare för alla säten, farthållare, närområdesövervakningen Front Assist med nödbromsfunktionen Emergency Brake även för fotgängare, och filhållningsassistenten Lane Assist i bedömningen.

Sedan 20 år tillbaka har Euro NCAP gällt som en strikt norm för nya bilars säkerhetsnivå här i Europa. Under årens lopp har kollisionstesterna hela tiden gjorts allt mer krävande – i dag innefattar de flera olika kollisionsscenarier med specifika säkerhetskrav både vad avser personerna i bilen och för fotgängare.

• Frontalkrock, del av front, 40 % överlappning, mot deformerbar barriär
  • Frontalkrock, 50 km/h, 100 % överlappning, mot fast barriär
  • Krock i sidan på bilen, 50 km/h
  • Stolpkrockstest, 32 km/h
  • Skydd mot whiplashskador i händelse av en kollision bakifrån
  • AEB (Autonom nödbroms, ”emergency brake”) för att helt undvika kollision med framförvarande fordon eller fotgängare, eller sänka hastigheten om en sammanstötning inte skulle gå att undvika

Nya Arteon, som hade svensk försäljningsstart i april i år och som lanseras efter sommaren, levereras med en mycket omfattande säkerhetsutrustning. Hit hör bland annat krockkuddar på förar- och passagerarplats fram (urkopplingsbar på passagerarsidan), knäkrockkudde på förarsidan, krockkuddesystem för huvudena fram och på ytterplatserna bak liksom sidokrockkuddar fram.

Även annan utrustning, som säkerhetsoptimerade nackskydd som minimerar risken för whiplashskador vid en kollision bakifrån samt ett proaktivt passagerarskyddsystem som kan identifiera potentiellt farliga situationer med förhöjd olycksrisk och då sträcker säkerhetsbältena fram och stänger alla öppna rutor och takluckan (utom en liten springa för optimal verkan) ingår också som standard i många länder, bland andra Sverige.

Massor av ny avancerad teknik gör debut i och med lanseringen av Arteon. De helt nya eller vidareutvecklade systemen är:

•  Adaptiv farthållare (ACC) − Den senaste generationen av ACC tar nu med hastighetsbegränsningar (kamerabaserade) och navigationsinfo i sina beräkningar.
  •  Emergency Assist, 2:a generationen – Nu kan bilen också styras till höger, helt automatiskt, i en nödsituation, samtidigt som den bromsas ned till stillastående, om trafikrytmen så tillåter.
  •  Lane Assist – Denna filhållningshjälp reagerar nu även på andra fordon, till exempel svängande lastbilar.
  •  Dynamiskt kurvljus med förutseende ljusreglering – Tack vare data från kameran och information från navigationssystemet (GPS-data och väginfo) kan en kurva lysas upp redan innan man svänger in i den.
  •  Det proaktiva passagerarskyddssystemet Pre-Crash, inklusive sensorer bak – känner nu också av fordon bakom och vid sidan av bilen.
  •  Side Assist – Denna filbyteshjälp aktiveras nu tidigare (vid 10 km/h, istället för 30 km/h).
  •  Sign Assist – Detta system för kameraavläsning av vägmärken varnar nu även föraren om en detekterad hastighetsbegränsning överskrids.

Mer information

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.