Volkswagen etablerar sig på Hisingen

Det första grävskopstaget har tagits för Volkswagen Göteborgs nya anläggning på Hisingen. Där ska ungefär 20 anställda arbeta och man beräknar att sälja uppskattningsvis 700 person- och transportbilar varje år.

Anläggningen står klar i februari nästa år. Förutom försäljning kommer anläggningen också att ha en servicedel med sju verkstadsplatser och två dialogmottagningsplatser för både Volkswagen person- och transportbilar.
– Vi vill finnas där våra kunder bor och arbetar. Den nya anläggningen innebär att våra kunder på Hisingen sparar tid och att det blir bekvämare för dem när vi finns på nära håll, säger Arash Lidman, försäljningschef för Volkswagen Göteborg.

Detta blir Volkswagen Göteborgs fjärde anläggning. Sedan tidigare finns anläggningar i Sisjön, Kungsbacka och på Grafiska vägen.

Det symboliska första grävskopstaget togs den 31 mars. Bakom spakarna i grävmaskinen satt Lars Larsson som är regiondirektör för Din Bil Göteborg.
Hisingen har tidigare varit en vit fläck för Volkswagen. Det är ett expansivt område och vi har letat efter en lämplig plats i två år. Det var en otroligt härlig känsla att få ta det första grävskopstaget, säger Lars Larsson.

En annan som ser fram emot den nya anläggningen är Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.
– Det är mycket glädjande att vi har ytterligare en anläggning på gång i Göteborg som är en strategiskt viktig marknad för Volkswagen.

Adressen för den nya anläggningen är Aröds industriväg 10, Hisings Backa.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.