Volkswagen etta i Sverige

Under augusti blev Volkswagen Sveriges mest registrerade bilmärke – och modellen Golf lade beslag på förstaplatsen för nya bilar. Samtidigt står det klart att Volkswagen under årets åtta första månader är det bilmärke som är störst bland privatkunderna.

När augusti månads bilregistreringssiffror från BIL Sweden summeras kan det konstateras att Volkswagen är etta på listan. 4 674 (3 967 augusti 2014) registrerade Volkswagen ger en marknadsandel på 17,4 procent (16,3 procent augusti 2014), vilket är 3,2 procentenheter mer än tvåan.

Volkswagen har under året kunna notera ordentliga försäljningsframgångar, inte minst med modellen Golf. Det har resulterat i att Golf – med 2 095 registreringar – under augusti toppar listan för nya bilar i Sverige.

Volkswagen är mycket populärt bland privatköpare och det är nu ett faktum att märket under perioden januari-augusti ligger etta även på den listan med 10 510 registrerade bilar.

– Privatkunderna gör ett eget aktivt val av bil och därför känns det helt fantastiskt att vara det största märket på privatmarknaden hittills i år. En förklaring är bland annat att Golf idag är så oerhört komplett. Man kan få den i sex olika drivlinor och tre karossutföranden och vi märker hur den blir intressant för allt fler kunder, både privatägd och som tjänstebil.

Nuvarande generationen av Golf lanserades 2013. Den kan idag drivas med bensin, diesel, biogas, E85, el eller beställas som laddhybrid. Utöver det traditionella utförandet går det att beställa Golf som kombin Sportscombi eller som den rymliga Sportsvan. Nyligen lanserades även Golf Alltrack som kombinerar fyrhjulsdrift med offroadattityd.

Volkswagen ser också ljust på framtiden och inte minst resterande delen av 2015.

– En fortsatt stark orderingång ger förutsättningar för att vi ska klättra ytterligare i statistiken. Förutsättningarna finns att vi kan nå ett all-time-high under 2015. Nu lanserar vi dessutom laddhybriden Passat GTE och sverigefavoriten Passat Alltrack. Båda tror vi kommer att bli hyperintressanta alternativ för de svenska kunderna, säger Sten Forsberg.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.