Volkswagen expanderar i Stockholm – ny anläggning i Smista invigd

Volkswagen Stockholm fortsätter sin expansion i den växande huvudstadsregionen. Den 17-18 januari invigdes Volkswagen Smista med rekordmånga besökare på plats. Den helt nya anläggningen är på totalt 6 700 kvadratmeter och erbjuder en totallösning för Volkswagen-kunden.

Volkswagen Smista har 24 utställningsplatser för personbilar, 8 platser för transportbilar, flera higlightplatser och en begagnathall för 60 bilar. Kryddat med en toppmodern serviceverkstad med 16 arbetsplatser och en dialoghall gör Volkswagen Smista till en av de modernaste och finaste anläggningar som Volkswagen kan visa upp just nu.

– Volkswagen växer kraftigt i Sverige. Vi ser läget utmed E4:an, där fler än 75 000 bilar passerar dagligen, som strategiskt viktigt för vår närvaro i södra Stockholm, säger Tobias Rückert, chef för Volkswagen Stockholm.

– Med vår nya anläggning kan vi satsa ännu hårdare och erbjuda ännu bättre service, säger Per Ronder, platschef på Volkswagen Smista, som ingår i Din Bil-gruppen.

Trenden är tydlig, Volkswagen går starkt på den svenska marknaden trots hård konkurrens. I fjol ökade försäljningen med 14,1 procent till 44 948 personbilar, vilket motsvarar en marknadsandel på 14,8 procent. På transportbilssidan har Volkswagen en marknadsandel på 30,8 procent för lätta lastbilar under 3,5 ton.

Nu växer Volkswagen i Storstockholm med ytterligare en anläggning med bästa skyltläge mot E4/E20.
– Intresset för våra modeller är stort och därför känns det mycket bra att kunna välkomna dem till en härlig atmosfär. Här ska kunden känna sig som hemma, fortsätter Per Ronder.

Fullserviceanläggningen är utformad enligt det så kallade modularkonceptet. Träfasaden ger ett mjukare intryck jämfört med en konventionell plåtfasad. Genom att använda transparenta portar får inomhusmiljön dessutom ett naturligt dagsljus. Stor energi har lagts på att få huset unikt och trivsamt. Vid parkeringen har det planterats träd som formats till Volkswagen-logotypen.

Den fristående byggnaden består av tre våningsplan med utställningsyta för nya person- och transportbilar och verkstad på plan ett, kontors- och personalutrymmen på plan två och cirka 3 000 kvadratmeter för parkering och försäljning av begagnade bilar.

I lokalerna möts man av utomordentlig service där personalen sätter kunden i fokus.

Invigningen väckte rekordstort intresse. Aldrig tidigare har man skådat så många besökare i en bilhall. Bara under lördagen och söndagen kom omkring 5 000 besökare och det såldes 120 bilar.

Artister som Loreen, Molly Sandén, Martin Stenmarck, Jessica Folcker, Patrik Isaksson, Elin Lanto med flera presenterades av David Hellenius och förgyllde invigningen. Husets fasad belystes med blå LED–teknik och två blå ljusstrålar sköts hundratals meter upp i luften.

Nyetableringen på den populära bilgatan Smista Allé kommer glädja nya som befintliga Volkswagen-kunder:

– Läget utgör ett nav söder om Stockholm och med fördubblad servicekapacitet är kunderna vinnare, fortsätter Per Ronder.

Kundlojalitet bygger på en väl fungerande servicemarknad. Verkstaden är byggd med noga utvalda material och har den senaste tekniken. Kunden erbjuds olika servicemenyer. Under året planeras att införa kvällsöppet för att ytterligare förbättra servicen.

Den nya anläggningen är även anpassad för service av Volkswagens elbilar. Byggnaden är godkänd enligt Green Building-standarden, vilket innebär 35 procent lägre energiförbrukning. Den totala investeringen i anläggningen uppgår till cirka 100 miljoner kronor. Ambitionen är att få lönsamhet redan första året.

– Vi är glada för ytterligare en fullserviceanläggning i Stockholm, som är en mycket viktig marknad i Sverige. Nu kan vi bättre möta efterfrågan på våra produkter och tjänster i södra Stockholm. Det överväldigande mottagandet gör det extra spännande att följa utvecklingen. Vi önskar Volkswagen Smista lycka till, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Adressen till Volkswagen Smista är Smista Allé 13, Kungens Kurva.

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.