Volkswagen ger ris och ros till nya miljöbilsdefinitionen

Miljöbilsdefinitionen stramas åt i regeringens nya budgetproposition. Men Volkswagen står väl rustat med fem modeller som klassas som miljöbilar efter årsskiftet. Samtidigt anser biltillverkaren att den kommande miljöklassningen har vissa olyckliga brister.

I våras presenterade regeringen ett första utkast till ny miljöbilsdefinition. I samband med torsdagens budgetproposition blev förslaget ännu tydligare. Om det klubbas igenom i riksdagen gäller den nya definitionen från och med januari 2013. Bilar som registreras innan årsskiftet omfattas dock av den nuvarande miljöbilsklassningen.

Den nya miljöbilsdefinitionen är klart stramare än den nuvarande. Idag har cirka 45 procent av alla sålda bilar varit miljöklassade men med de nya reglerna hamnar siffran på omkring 10 procent.

Miljöbilsdefinitionen har hämtat sin inspiration från EU och utgår från att en bil på 1372 kg får släppa ut max 95 gram koldioxid/km för att kunna åtnjuta fem års skattefrihet. Tyngre bilar tillåts släppa ut mer – medan lättare bilar måste klara en lägre gräns för koldioxid. För biobränslen som E85 och biogas gäller högre gränser.

Volkswagen, som sedan länge satsat hårt på en bredd av miljöanpassade fordon, står väl rustat efter årsskiftet. Fem av bilmärkets modeller klarar gränsen för att bli miljöklassade:

Nya Golf 1,4 TSI Multifuel (E85), Passat 1,4 TSI (E85), Passat 1,4 TSI EcoFuel (biogas), Touran 1,4 TSI EcoFuel (biogas) och Caddy EcoFuel 2,0 l (biogas).

- Till att börja med handlar det framförallt om våra modeller som drivs av E85 och biogas. Och där vill vi gärna framhålla hur bränsleeffektiva dessa bilar är. Det handlar inte bara om att de går på biodrivmedel – tack vare vår avancerade TSI-teknik så förbrukar nya Golf till exempel inte mer än 0,72 liter E85 per mil, säger den svenske Volkswagen-chefen Sten Forsberg och tillägger:

- Men vi har mer i pipeline, så småningom kommer nya Golf BlueMotion som med sina 85 gram CO2 kommer att kvala in som dieseldriven miljöbil, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Han tycker i grunden att systemet med det viktbaserade systemet är bra, men beklagar att brister som påpekats i remissarbetet inte har beaktats.

- Volkswagen arbetar hårt för att minska vikten i bilarna. Till exempel så har nya Golf blivit upp till 100 kilo lättare än sin föregångare. Sådant bidrar också till minskad bränsleförbrukning, men eftersom en lättare bil fortfarande jämförs med tyngre konkurrenter i samma storleksklass så missgynnas de lättare bilarna. Det kan inte ha varit syftet med förslaget, säger Sten Forsberg.

Ett exempel på det är att Volkswagens Polo BlueMotion, som med 87 gram CO2/km, är marknadens snålaste dieselbil, inte längre kvalar in som miljöbil efter årsskiftet. Den är helt enkelt för lätt i förhållande till sina konkurrenter.

Sten Forsberg har ett eget förslag på hur det borde fungera istället:
- Miljöklassa alla bilar under 90 gram! Det skrev vi i vårt remissvar till regeringen, men det har man inte tagit till sig, vilket vi ser som mycket olyckligt. På så vis hade man uppmuntrat såväl låga utsläpp som låg vikt.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige