Volkswagen Golf är "Årets Bil i världen 2013"

Nya Golf har tilldelats ännu en prestigefylld utmärkelse. En internationell jury har utsett Volkswagens storsäljare till ”Årets Bil i världen 2013”.

Tre veckor efter att en europeisk jury utsett nya Golf till Årets Bil 2013, har samma bil nu tilldelats utmärkelsen ”World Car of the Year 2013”.

42 nya modeller från hela världen var från början med på listan över bilar som hade chans att vinna titeln. Till slut återstod fyra finalister och bland dessa utsåg juryn Golf till vinnare. Juryn består av 66 motorjournalister från 23 länder.

Detta var andra året i rad som Volkswagen vann denna prestigefyllda utmärkelse. Det innebar också fjärde vinsten på fem år. Förra året vann Volkswagens citybil up! och 2010 gick titeln till Polo. År 2009 stod den sjätte generationens Golf som vinnare.

Juryns motivering lyder:
"Golf har precis rätt storlek – den är rymlig, praktisk och bekväm. Den har en fräsch och progressiv design, ett nytt motorprogram plus en imponerande lista av utrustning och säkerhetssystem. Om det finns en bil för alla, så är Golf den bilen."

”World Car of the Year 2013” delades ut på Skärtorsdagen, 28 mars, i samband med New York International Auto Show. Martin Winterkorn, chef Volkswagen-koncernen, kommenterade:
– Vi på Volkswagen är alla mycket glada över att Golf har utnämnts till ”World Car of the Year". Att igen vinna den här utmärkelsen visar att Golf är och förblir i en klass för sig över hela världen. Den här bilen sätter nya standarder om och om igen, inte minst i fråga om miljöeffektivitet. Exempelvis kommer Golf snart även att lanseras som en plug-in-hybrid och som en helt eldriven elbil.

Nya utmärkelsen innebär att den sjunde generationens Golf nu har fått hela 17 utmärkelser sedan lanseringen i november 2012. För tre veckor sedan utsågs Golf till Årets Bil 2013 av en europeisk jury. Andra exempel på utmärkelser är "The Best Cars of 2013", "Auto Trophy 2012" och "Top Gear – All the car you’ll ever need”.

Under den närmaste tiden lanseras flera nya Golf-versioner: sportiga Golf GTI och Golf GTD kommer till Sverige till sommaren. En annan version som kommer till sommaren är nya Golf TDI BlueMotion, som sätter ny standard när det gäller bränsleförbrukning och miljöeffektivitet: endast 3,2 liter diesel per 100 km och ett CO2-utsläpp på 85 g/km är imponerande siffror i denna klass.

I september lanseras nya Golf Variant på den svenska marknaden och i slutet av året kommer gasdrivna Golf TGI BlueMotion.

Läs mer om "World Car of the Year 2013" på www.wcoty.com

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

- Att igen vinna den här utmärkelsen visar att Golf är och förblir i en klass för sig över hela världen. Den här bilen sätter nya standarder om och om igen, inte minst i fråga om miljöeffektivitet.
Martin Winterkorn, chef Volkswagen-koncernen