Volkswagen Grand Prix får extra internationell krydda

Succéserien Volkswagen Grand Prix får en riktig rivstart när årets säsong drar igång. Starten i Varberg rids på en trestjärnig internationell tävling den 31 juli till 2 augusti. Det betyder att statusen höjs rejält på tävlingen.

Det är första gången en trestjärnig tävling arrangeras utanför de stora evenemangen i Sverige och det tar svensk hoppsport ytterligare ett steg framåt.

- Volkswagen Grand Prix har varit ett fantastiskt lyft för svensk hoppsport och svenska ryttare, och vi talar om prispengar på en nivå vi inte haft tidigare. Att utveckla konceptet med en internationell deltävling känns som ett naturligt steg, säger Anders Mellberg, ordförande i Svenska Ridsportförbundet.

- Det här är en utökning vi arbetat hårt för att slutföra under vintern. Vi har verkligen sett fram emot att kunna presentera den här satsningen, säger Sten Forsberg, VD på Volkswagen Sverige, som kan blicka tillbaka på ett samarbete med svensk ridsport sedan 2010.

Varberg och Varbergs Ridklubb blir värd för första deltävlingen i Volkswagen Grand Prix. Varberg tillsammans med Svenska Ridsportförbundet storsatsar med trestjärnig status på tävlingen och kryddningen står Volkswagen Grand Prix för. Tävlingens stora tour där tre klasser avslutas med Volkswagen Grand Prix har tillsammans 1,1 miljon i prispengar och ger ryttarna poäng på världsrankingen.

Det är ett ingredienser som garanterat kommer att locka internationella ryttare.

- Det är ett spännande sätt att fortsätta samarbetet mellan Svenska Ridsportförbundet och Volkswagen, fortsätter Anders Mellberg.

- För oss ryttare har Volkswagen Grand Prix betytt väldigt mycket för vår sport i Sverige. Att första deltävlingen nu får internationell status betyder säkerligen ett ytterligare ökat intresse när vi får se ännu fler toppryttare på startlinjen, säger Rolf-Göran Bengtsson, som varit en av de klarast lysande stjärnorna inom svensk ridsport de senaste åren.

Efter premiären av Volkswagen Grand Prix-serien i Varberg blir det ytterligare tre deltävlingar innan det är dags för final på Flyinge i november.

Volkswagen Grand Prix har varit en stor succé bland svenska ryttare och arrangörer. Publiken älskar tävlingen. Grand Prix-serien ger de svenska ryttarna möjlighet till att rida på hög nivå på hemmaplan under internationella former. Nu blir det även internationellt tävlande på riktigt på hemmaplan!

Dessutom är det en rejäl prispott ryttarna kan rida om i serien.184 000 kronor delas ut i premie per deltävling. I finalen på Flyinge handlar det om 475 000 kr i premier.

De två bäst placerade svenska ryttarna i finalen är direktkvalade till Sweden International Horse Show i november.

Volkswagen Grand Prix 2015

31 juli-2 augusti CSI3* internationell tävling i Varberg
25-27 september Umeå Ryttarförening
16-18 oktober Billdals Ridklubb
6-8 november Strömsholms Ridsportförening
18 november Final Flyinge

Finalsegrare hittills i Volkswagen Grand Prix

2014 Helena Persson och Bonzai H
2013 Angelica Augustsson med Mic Mac du Tillard
2012 Emma Emanuelsson med Titan

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Caroline Lundström, projektledare Volkswagen Grand Prix tel 070-978 49 01 eller Lotta Amestål, informationschef Svenska Ridsportförbundet tel 070-979 56 35

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.