Volkswagen Grand Prix hoppar igång – första tävlingen har internationell status

Den 31 juli är det säsongspremiär för hästhoppningsserien Volkswagen Grand Prix. Nyheterna för i år är att den första deltävlingen får internationell status, ett nytt sadelpris och att tävlingarna webbsänds live på hippson.se.

Hoppserien Volkswagen Grand Prix som är en stor succé bland svenska ryttare och arrangörer arrangeras nu för fjärde året. Och det blir en riktig rivstart när årets säsong drar igång. Starten i Varberg är en trestjärnig internationell tävling med tre klasser som avslutas med Volkswagen Grand Prix. Tillsammans har tävlingen 1,1 miljon i prispengar, dessutom ger alla tre klasserna poäng på världsrankingen.

Vi ser mycket fram emot årets Grand Prix. Inte minst för att vi för första gången får äran att arrangera en trestjärnig tävling. Det betyder att statusen höjs rejält på tävlingen och att den lockar internationella ryttare, säger Annika Stenlund, marknadschef för Volkswagen Personbilar.

– Volkswagens sportsliga satsning på svensk hoppsport är fantastisk! Att nu ta det ett steg till och skapa möjligheter för våra ryttare att rida om rankingpoäng på hemmaplan är en mycket välkommen utveckling! säger Sylve Söderstrand, förbundskapten för hopplandslaget.

Efter premiären i Varberg blir det ytterligare tre deltävlingar innan det är dags för final på Flyinge den 18 november. Förutom Varberg arrangeras deltävlingar i Umeå, Billdal och Strömsholm.

Ryttarna i serien rider om en rejäl prispott på hela 2,2 miljoner kronor.
I år uppmärksammas den ryttare som samlat flest poäng i deltävlingarna lite extra, genom att CWD Sellier skänker en personligt utprovad sadel (värde 45 000 kr) till denna ryttare. Även vinnaren i Volkswagens Ungdomshoppning på Flyinge vinner en personligt utprovad sadel från CWD Sellier (värde 45 000 kr).

Som tidigare år blir de två bäst placerade svenska ryttarna från finalen i Flyinge direktkvalificerade till Sweden International Horse Show.

Samtliga tävlingar av Volkswagen Grand Prix kommer att webbsändas live på sajten www.hippson.se.

Volkswagen Grand Prix 2015

marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Caroline Lundström, projektledare Volkswagen Grand Prix, 070-978 49 01,
caroline@lundstromdesign.se
Lotta Amnestål, Svenska Ridsportförbundet, 070-979 56 35, lotta.amnestal@ridsport.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Vi ser mycket fram emot årets Grand Prix. Inte minst för att vi för första gången får äran att arrangera en trestjärnig tävling. Det betyder att statusen höjs rejält på tävlingen och att den lockar internationella ryttare.
Annika Stenlund, marknadschef för Volkswagen Personbilar