Volkswagen Grand Prix populärt bland ryttarna – premiär i helgen

Höstens hoppserie, Volkswagen Grand Prix, med stora prispengar, final med toppryttarna och två platser till Stockholm International Horse Show i potten, har lockat ett stort startfält till Gävle Ryttarsällskap i helgen.

OS-ryttarna Lisen Bratt Fredricson och Jens Fredricson kommer och ett femtiotal ekipage finns i deltagarlistan till lördagens kval till Volkswagen Grand Prix. På tävlingsplatsen Lervik är förberedelserna i full gång. Boxar för närmare 200 hästar byggs och underlaget får sig en översyn.
– Vi har nu bytt ut löplagret, det vill säga själva ridytan som kommer att bestå av en blandning av fin sand och fiberbitar, säger Leif Hall.

Dessutom har en helt ny och större utebana byggts med olika lager av underlag och extra god dränering. Volkswagen månar inte bara om ryttarna. Varje morgon ser bilföretaget och sponsorn till att alla hästskötarna får frukost.

Jens Fredricson startar inte med Lunatic men OS-hästen får följa med till Gävle ändå. På lördagseftermiddagen bjuder Ridskolan Strömsholm på miniclinic med Jens Fredricson och Daniel Svensson. Och Lunatic.

Tävlingarna på Lervik hos Gävle Ryttarsällskap är den första deltävlingen av tre i serien Volkswagen Grand Prix. I Grand Prix-klassen rider ryttarna om totalt 180 000 kronor per deltävling med 75 000 till segraren.

Serien avslutas med final på Flyinge i november och där ligger två platser i de internationella hoppklasserna under Stockholm International Horse Show i potten förutom prispengarna.

Gävle Ryttarsällskap med Volkswagen Grand Prix 28-30 september

Kontakt

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.