Volkswagen i Sverige slår nytt försäljningsrekord

• Redan klart: 2016 blir ett nytt rekordår för Volkswagen på den svenska bilmarknaden
  • Golf en av framgångsfaktorerna
  • Laddhybriden Passat GTE överlägset mest sålda supermiljöbilen

När en månad återstår kan man konstatera att 2016 blir ännu ett framgångsrikt år för Volkswagen i Sverige. Enligt färsk statistik från BIL Sweden har Volkswagen hittills i år, januari-november, registrerat 51 985 personbilar, vilket kan jämföras med 51 913 under hela 2015.
− Tack vare ett brett och attraktivt modellutbud och starka återförsäljare har vi redan nu slagit förra årets försäljningsrekord. Tillsammans är vi väldigt glada och stolta över förtroendet från de svenska bilköparna, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen i Sverige.

I november registrerade Volkswagen 5 369 bilar, en ökning med 9,9 procent jämfört med samma månad förra året. Ökningen var större än totalmarknaden som ökade med 1,4 procent. Volkswagens marknadsandel i november var 16,9 procent. Totalt under 2016 ligger marknadsandelen på 15,5 procent, vilket är en ökning jämfört med samma period förra året då marknadsandelen var 15,2 procent.

En av framgångsfaktorerna är modellen Golf som under fyra månader, juli-oktober, var Sveriges mest sålda bil. Hittills i år har totalt 19 780 Golf registrerats, vilket kan jämföras med 19 999 av Volvo-modellerna V70, S/V90, som i BIL Swedens statistik slås ihop.

Inom kort är det försäljningsstart för nya Golf. För
utom nya motorer, förfinad design och nya förarassistanssystem har stort fokus lagts på infotainmentsystemen.
− Vi ser mycket fram emot att lansera nya Golf, som kommer att sätta ny standard i klassen som den själv har namngett, fortsätter Sten Forsberg.

Volkswagen har ytterligare två modeller med på årets tio-i-topp. Passat ligger med 14 328 bilar (+10,7 procent) på fjärde plats och på nionde plats finns Polo med 6 375 bilar (+58,9 procent).

Ett annat glädjeämne är laddhybriden Passat GTE som överlägset toppar listan över mest sålda supermiljöbilar 2016. Med 3 654 registreringar hittills i år når den en marknadsandel på hela 31,4 procent av samtliga supermiljöbilar. Mer än en fjärdedel av alla Passat som säljs är en laddhybrid. Räknar man även in laddhybriden Golf GTE och de helt eldrivna elbilarna e-Golf och e-up!, har Volkswagen en marknadsandel på 36,8 procent av supermiljöbilsmarknaden.
− Vi har på allvar startat elektrifieringen av den svenska bilparken, avslutar Sten Forsberg.

Mer information

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

− Tack vare ett brett och attraktivt modellutbud och starka återförsäljare blir 2016 ytterligare ett rekordår. Tillsammans är vi väldigt glada och stolta över förtroendet från de svenska bilköparna.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige