Volkswagen levererade över 4 miljoner personbilar januari – september

Mellan januari och september i år levererade märket Volkswagen över 4,2 miljoner personbilar världen över en ökning med 10,6 procent jämfört med samma period förra året. Det är första gången någonsin som Volkswagen levererar över 4 miljoner personbilar under de första tre kvartalen.

Enskilt under september levererades 492 500 bilar, vilket är 4,3 procent fler än under september förra året.
– Volkswagen fortsatte att öka under september, framförallt utanför Europa. Vi håller ett vakande öga på den fortsatt instabila europamarknaden, men är ändå optimistiska beträffande Volkswagens personbilar, eftersom vi lanserar nya Golf under de kommande veckorna. Vi är väldigt nöjda med en förhandsbeställning på över 15 000 bilar hittills, säger Christian Klingler, ansvarig för marknad och försäljning i Volkswagen-koncernen.

På den europeiska marknaden noterades en ökning med 0,2 procent, till 1,3 miljoner bilar mellan januari och september. Antalet leveranser i Sverige ökade med 2,7 procent till 31 711 bilar.

Marknader där tillväxten varit extra stark är Central- och Östeuropa, Ryssland, Nordamerika och USA.

Leveranser per marknad januari-september 2012

• Sverige: 31 711 (+2,7%)
  • Europa: 1,30 miljoner (+0,2%)
  • Central- och Östeuropa: 199 800 bilar (+32,1%)
  • Ryssland: 123 000 bilar (+55,9%)
  • Västeuropa (exklusive Tyskland): 653 300 bilar (-6,2%)
  • Tyskland: 447 000 bilar (-0,6%)
  • Asien och Stillahavsregionen: 1,68 miljoner bilar (+16.4%)
  • Kina inklusive Hong Kong: 1,52 miljoner bilar (+17.2%)
  • Nordamerika: 456 500 bilar (+26.1%)
  • USA: 323 100 bilar (+37.2%)
  • Sydamerika: 626 200 bilar (+8.1%)

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.