Volkswagen ny Sverige-etta i augusti

Volkswagen har tagit en tätposition på den svenska bilmarknaden. Under augusti registrerades det in 2382 Volkswagen-bilar vilket var fler än något annat bilmärke klarade.

2008 har - trots en vikande bilmarknad - varit ett bra år för Volkswagen så här långt. Det positiva resultatet i augusti innebär en marknadsandel på 13,4 procent. Det är en klar ökning jämfört med augusti 2007 då marknadsandelen låg på 9,7 procent.

Under perioden januari-augusti har Volkswagen sålt 18 127 bilar (17 907 jan-aug 2007) vilket ger en marknadsandel på 10,4 procent (9,2 procent jan-aug 2007).

De modeller som bidragit till Volkswagens framgång är framförallt Golf, Golf Variant och den nylanserade kompakt-SUV:en Tiguan.

- Det är väldigt glädjande att Golf så tydligt förstärker sin position som klassledare. Detta med tanke på att vi står inför en lansering av nya generationens Golf senare i höst, säger Claes Jerveland, chef för Volkswagen i Sverige, och tillägger:

- Att som importmärke toppa Sverige-försäljningen som vi gjort i augusti är fantastiskt. Vi har också gott hopp om framtiden med tanke på att vi har tre viktiga lanseringar - Passat CC, Scirocco och Golf - på gång i år.

Om oss

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer. Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning. Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.