Volkswagen ökade leveranserna till 5,99 miljoner personbilar under 2016

• Globala everanserna ökade med 2,8 procent jämfört med 2015
  • 16,4 procent ökning i december jämfört med föregående år
  • Fortsatt positiv trend i Kina
  • Uppmuntrande resultat i alla försäljningsregioner i december jämfört med föregående år

Wolfsburg/Södertälje, 10 januari 2017 – Under 2016 ökade märket Volkswagen leveranserna med 2,8 procent jämfört med 2015. 5,99 miljoner fordon levererades till kunder över hela världen, vilket är drygt 164 000 fler än under 2015. Enbart i december ökade leveranserna med 16,4 procent, då totalt 567 900 bilar överlämnades till kunderna.

− Volkswagen avslutade 2016 framgångsrikt. Närmare 6 miljoner kunder valde vårt märke och förblev lojala mot oss i utmanande tider. Dessa uppmuntrande resultat vid utgången av 2016 ger oss självförtroende inför 2017 – ett år då vi kommer att lansera flera viktiga produktnyheter i alla regioner, säger Jürgen Stackmann, global försäljnings- och marknadschef för märket Volkswagen.

Översikt leveranser från Volkswagen 2016

De viktigaste trenderna i december beskrivs nedan. Särskilt värt att nämna är det goda resultatet i Europa, USA och – efter några tuffa månader – även i Sydamerika.

• På hemmamarknaden Tyskland noterades en märkbar minskning i december jämfört med föregående år. Detta främst som en följd av en förlängning i leasingperioden för de anställda. Under hela året minskade den tyska marknaden med 7,2 procent.
  • Några av de större marknaderna i Västeuropa visade god utveckling jämfört med föregående år; Frankrike: +35,8 procent, Nederländerna: +29,1 procent och Italien: +29,5 procent. Detta främst tack vare en stark efterfrågan på modellerna Polo och Tiguan.
  • I Sverige ökade registreringarna med 24,9 procent i december. Under hela 2016 ökade registreringarna med 11,4 procent till 57 832 bilar. Volkswagen Sveriges marknadsandel ökade med 0,5 procentenheter till 15,5 procent. Golf blev med 22 084 registreringar Sveriges mest sålda bil 2016.
  • Över 37 200 fordon levererades i USA, en betydande ökning med 20,3 procent jämfört med december föregående år. Detta tack vare den nyligen lanserade Golf Alltrack och en uppdaterad Passat.
  • December-leveranserna i Brasilien uppgick till 21 400 fordon, en ökning med 2,9 procent jämfört med föregående år. Detta berodde på fullt återupptagen produktion i kombination med framgångsrik marknadsföring.
  • Kina, Volkswagen största marknad, var återigen den viktigaste drivkraften bakom den positiva trenden, med 303 100 levererade bilar (+28,7 procent). Kina slog rekord, inte bara för leveranser i december, utan även för helåret.
  • Mexiko upprätthöll den goda försäljningsutvecklingen från tidigare månader, med en ökning av leveranserna i december på 9,3 procent jämfört med föregående år.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

Jürgen Stackmann