Volkswagen Polo utsedd till Årets Bil

Nya Volkswagen Polo har fått det prestigefyllda priset Årets Bil 2010. Utmärkelsen tillkännagavs idag vid lunchtid under en direktsänd presskonferens i Spanien.

Nya Polo, som lanserades i somras, var en av de sju slutkandidaterna till utmärkelsen Årets Bil. Från början deltog ett trettiotal bilar. Slutkandidaterna var, utöver Polo: Skoda Yeti, Citroën C3 Picasso, Mercedes-Benz E-klass, Opel Astra, Peugeot 3008 och Toyota IQ. Polo segrade med 347 poäng, vilket var tio poäng mer än tvåan Toyota IQ. - Alla är de mycket starka kandidater som var och en mycket väl skulle kunna vara Årets Bil - men det finns bara en vinnare, sade juryns svenske ordförande Håkan Matson under presskonferensen. Detta är andra gången Volkswagen vinner titeln Årets Bil. Första gången var 1992 med Golf. Årets Bil utses varje år av en jury bestående av 59 motorjournalister från 23 europeiska länder. Svenska representanter i juryn är Håkan Matson (ordförande i juryn), Dagens Industri, Marianne Sterner, Vi Bilägare samt Lasse Holmström, Sydsvenskan.