Volkswagen rullar in i fotbolls-EM 2020 som ny mobilitetspartner till UEFA

• Fyraårigt kontrakt från 2018 för all UEFA National Team Football
  • Volkswagen-chefen Herbert Diess: "Vi vill presentera vår nya inriktning"
  • UEFA:s marknadschef Guy-Laurent Epstein: "Ett stort europeiskt varumärke med en äkta passion för fotboll"
  • Kommunikationsplattform för lanseringen av Volkswagens eldrivna I.D.-familj

Wolfsburg − Volkswagen blir en ny partner till UEFA, Union of European Football Associations, med start år 2018. Därmed fortsätter Europas största biltillverkare sin långvariga fotbollstradition.

Under ett fyraårigt kontrakt som "Officiell mobilitetspartner till UEFA National Team Football" kommer Volkswagen bland annat att stödja fotbolls-EM 2020 (UEFA EURO 2020™) som äger rum i hela 13 länder för att fira tävlingens 60-årsjubileum.

Engagemanget i världens mest populära sport kommer huvudsakligen att fungera som en kommunikationsplattform för lanseringen av I.D., Volkswagens nya e-mobilitetsfamilj från år 2020 och framåt.

Herbert Diess, chef för märket Volkswagen, kommenterar:
− Ingen annan sport är lika kraftfull eller förenar så många människor. Sedan är fotbolls-EM 2020 som spelas över hela kontinenten ett fantastiskt projekt. Vår önskan är att bidra till att bygga broar mellan alla länder och för fotbollsfans med vår mobilitet och kreativitet.

Under 2016 levererade Volkswagen 1,7 miljoner fordon till kunder i Europa. Volkswagens personbilar finns tillgängliga i alla UEFA:s 55 medlemsländer. Bilmärket driver även 21 produktionsanläggningar på kontinenten med cirka 150 000 anställda i sju länder.

Guy-Laurent Epstein, marknadschef för UEFA, ser fram emot partnerskapet med Volkswagen:
− Vi är stolta över att ha ett så stort europeiskt varumärke med en sådan äkta passion för fotboll på vår sida. Särskilt med tanke på de uppgifter som ligger framför oss: UEFA EURO 2020™ kommer att ställa de strängaste kraven på rörlighet. Det finns en stor tanke och ett innovativt koncept bakom denna turnering och vi är väldigt glada över att ha Volkswagens stöd på denna spännande resa.

Volkswagen har sedan tidigare ett stort engagemang i europeisk fotboll, bland annat i Sverige där man sedan 2016 är officiell bilpartner till Svensk Elitfotboll med ligorna Allsvenskan och Superettan. Många av Volkswagens svenska återförsäljare har också inlett samarbeten med sin lokala elitfotbollsförening.

Det utökade engagemanget inom fotboll är utformat för att stödja Volkswagens strategi för framtiden.
− Fotboll och Volkswagen är den perfekta matchen. Fotboll spelas i nästan alla länder och är inkluderande − precis som våra bilar. Sporten ger oss därför det perfekta tillfället att presentera vår nya inriktning. I fotbollstermer kommer vi att spela ett attackerande spel de närmaste åren, då vi rullar ut den största offensiven i vårt företags historia när det gäller modeller och e-mobilitet, säger Herbert Diess.

Volkswagens engagemang sträcker sig till andra toppfotbollstävlingar utöver UEFA EURO 2020™. Partnerskapet omfattar även UEFA Women's EURO, UEFA Under 21 Championships, Futsal EURO och slutspelet i den nyskapade UEFA Nations League som debuterar 2019. Volkswagen har också vissa rättigheter för kvalspelet till UEFA EURO 2020™. Som partner till UEFA kommer Volkswagen att ha ett omfattande paket av rättigheter, inklusive reklam och reklamrättigheter, digitala rättigheter, biljetter och hospitality. Totalt kommer cirka 500 matcher att spelas under kontraktets löptid.

Jürgen Stackmann, ansvarig för försäljning inom märket Volkswagen, kommenterar:
− Med sponsringen sparkar vi ut i en ny riktning, vilket passar väl in med försäljningsstarten av I.D.-familjen. Lanseringen av vår nya generation av innovativa elbilar kommer bygga på en internationell kommunikationsplattform i fotboll som kommer att ge positivt intresse inte bara i hela Europa utan också längre bort. Vi är väldigt exalterade!

− Europamästerskapet 2020 ger särskilt stora möjligheter för oss. Vi kommer givetvis att involvera alla europeiska marknader såväl som våra cirka 3 000 återförsäljare över hela Europa. Strålkastarna är dock fästa på fotbollsfans och därmed på våra kunder. Vi vill presentera attraktiva mobilitetslösningar för dem.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Herbert Diess, chef för märket Volkswagen