Volkswagen satsar på diesel med attraktiva priser

En övergång till fler dieselbilar är det snabbaste och effektivaste sättet att minska trafikens koldioxidutsläpp. Volkswagen bidrar nu till en sådan övergång genom att anpassa priset på dieselbilar. Som exempel kommer nya Passat 2,0 TDI att kosta från 241 900 kronor.

Med de nya skattereglerna som träder i kraft den 1 oktober blir dieselbilar ekonomiskt fördelaktiga för allt fler. Det bäddar för att andelen dieselbilar i Sverige kommer att öka från en mycket låg nivå till en som ligger mer i linje med övriga Europa. Med direktinsprutade FSI-motorer för bensindrift och effektiva dieselmotorer har Volkswagen prioriterat mycket bränslesnåla motorer. Men även i jämförelse med de effektiva FSI-motorerna är TDI-motorerna överlägset bränslesnåla. Grovt räknat drar dieselbilen nära 30 procent mindre bränsle än motsvarande bensinbil och koldioxidutsläppen reduceras med 20 procent. Att nya dieselmotorer är trevliga att köra, med högt vridmoment vid låga varv och låg ljudnivå gör dem attraktiva i sig. Att de dessutom tack vare sin låga förbrukning och tack vare de nya skattereglerna är ekonomiska är en bonus som gör det lätt att välja detta miljövänliga alternativ. Redan idag är Volkswagen Passat Sveriges näst mest sålda dieselbil. Med ett anpassat inköpspris blir den ännu mer intressant. Det gynnar även tjänstebilsförarna som får ett lägre förmånsvärde. Nya priser på Volkswagen Passat TDI: Passat 1,9 TDI 105 hk Trendline från cirka 234.900 kronor Passat 2,0 TDI 140 hk Trendline från cirka 241 900 kronor. Passat 2,0 TDI 170 hk Trendline från cirka 264 900 kronor. Pristillägget för Variant är 8 000 kronor. TDI-motorerna är som standard utrustade med partikelfilter och ägarna är därmed berättigade till den planerade partikelfilterrabatten på 6 000 kronor.