Volkswagen Scirocco R-Cup: Säsongens sjätte seger ett faktum för Ola Nilsson

Ola Nilsson fortsatte att dominera i Volkswagen Scirocco R-Cup när han tog sin sjätte seger för säsongen vid helgens tävlingar på klassiska Nürburgring. Nilsson behövde bara ett enda varv på sig för att säkra pole position under kvalet inför lördagens race, och kunde sedan kontrollera tillställningen i de tyska Eifelbergen från start till mål. Samtidigt stod Rasmus Mårthen för en energisk uppkörning när han avancerade från 16:e plats på gridden till en slutlig tionde i mål, medan Mikaela Åhlin-Kottulinsky trots tekniska problem kunde köra in på 20:e plats – mindre än en sekund bakom den finländske rallylegenden Markku Alén.

Nilssons seger innebär att han drygar ut sin rekordserie i mästerskapet, där han med sex segrar – varav fem i rad – har etablerat sig som den mest vinstrike föraren under en och samma säsong. I totaltabellen är hässleholmaren – som också passade på att notera tävlingens snabbaste varv – nu hela 132 poäng före andraplacerade Adam Gladysz när tre race återstår att köra.

Mårthen visade tidigt under helgen att han skulle bli att räkna med, när han slog sig in på femte plats i fredagens fria träning – trots att han aldrig varit på Nürburgring tidigare. I det efterföljande kvalet på lördag morgon hölls dalmasen dock tillbaka av trafik på sina snabbaste varv, men en resulterande – och inte helt representativ – 16:e plats förvandlades snabbt till en topp tio-placering när tävlingen väl drog igång.

Åhlin-Kottulinsky kom till Nürburgring med en bestraffning i form av tre platsers nedflyttning på gridden i bagaget, efter att domarna ansett henne vållande till en incident vid den senaste deltävlingen på Norisring. Karlstadtjejen kvalade in på 17:e plats – hennes bästa kvalresultat så här långt under 2012 – och startade alltså racet från ruta 20, vilket också blev hennes slutliga placering efter en tävling kantad av tekniska problem där hennes bil vid upprepade tillfällen helt slutade att fungera.

Nästa deltävling för Volkswagen Scirocco R-Cup körs också den på tysk mark och inom ramarna för det populära DTM-paketet, när världens mest miljömedvetna racingmästerskap når Oschersleben den 14-16 september. Ur svensk synvinkel är de stundande tävlingarna särskilt intressanta, då Ola Nilsson kan krönas till 2012 års mästare – om resultaten går hans väg ännu en gång.

Ola Nilsson (24 år): ”Sju race, sex segrar – det här känns helt fantastiskt! Jag har kunnat arbeta mig igenom den här helgen helt utan problem – det enda som inte gick helt enligt planerna var att jag var lite för snabb på den fria träningen, där jag helst inte vill placera mig bland de fem främsta för att slippa dela med mig av min telemetri till resten av fältet. Det är naturligtvis en i sammanhanget behaglig ”missräkning”, som jag gärna lever med! Kvalet var ett av de bästa i min karriär, och att kunna ta pole position med bara ett flygande varv var ganska häftigt. I racet fokuserade jag helt på att minimera mina misstag, och just nu är jag otroligt glad över den här segern. ”

Rasmus Mårthen (19 år): ”Jag är absolut nöjd med min prestanda i racet här på Nürburgring, och om jag inte hade fått trafik under kvalet tror jag att det här hade kunnat bli en riktigt bra helg för mig. Det började lovande med en femteplats redan på den fria träningen, och sedan fortsatte jag att ha bra fart under resten av helgen – vilket gör missflytet i kvalet ännu mer frustrerande. I racet gjorde jag en dålig start och tappade ett par placeringar, men sedan kom jag in i rytmen på allvar och hade ett par riktigt bra och schyssta fighter på min väg mot tiondeplatsen. Nu ser jag fram emot avslutningen av säsongen och att bygga vidare på det här på Oschersleben.”

Mikaela Åhlin-Kottulinsky (19 år): ”På grund av bestraffningen jag tog med mig in i den här tävlingen tvingades jag starta på 20:e plats i racet, men jag kunde ta mig upp på 18:e relativt omgående och hade en bra känsla under det första varvet. Ut på raksträckan på baksidan av banan hände dock samma sak som drabbade mig både på Brands Hatch och på Norisring, när bilen plötsligt dog. Efter ett tag vaknade den till liv igen, men då hade jag tappat till sista plats – och sedan återvände problemen till och från under loppets gång. När allt väl fungerade kunde jag köra ikapp bilarna framför, men i slutet av fältet blir det ofta lite stökigt och tyvärr blev jag påkörd ganska rejält i samband med ett omkörningsförsök. Som tur var kunde jag i alla fall ta mig i mål, och nu har vi blivit lovade en ny bil till nästa tävling för att förhoppningsvis kunna råda bot på de tekniska bekymren. Jag är övertygad om att det kommer fungera bra, och är väldigt laddad inför de sista två deltävlingarna!”

Resultat, Nürburgring

1: Ola Nilsson, 14 varv
2: Kevin Abbring, +1.268s
3: Dennis Trebing, +7.374s
4: Sébastien Ogier, +19.511s
5: Berke Bayindir, +21.657s
10: Rasmus Mårthen, +36.815s
20:
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, +49.915s

Mästerskapstabell efter 7 av 10 race

1: Ola Nilsson, 350 p.
2: Adam Gladysz, 218 p.
3: Dennis Trebing, 197 p.
4: Berke Bayindir, 184 p.
5: Jann-Hendrik Ubben, 180 p.
13: Rasmus Mårthen, 102 p.
20:
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, 50 p.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Sju race, sex segrar – det här känns helt fantastiskt!
Ola Nilsson