Volkswagen slog leveransrekord i september

• 593 700 personbilar leverades till kunder över hela världen, en ökning med åtta procent jämfört med förra året
  • Leveransrekord på flera marknader, däribland Sverige
  • Under januari-september levererades tre procent fler bilar än föregående år
  • Tillväxten i tredje kvartalet var sju procent högre än föregående år

I september levererade märket Volkswagen 593 700 bilar till kunder runt om i världen, en ökning med 8,4 procent jämfört med samma månad förra året. Aldrig någonsin tidigare har så många bilar levererats under en månad.

Jürgen Stackmann, ansvarig för försäljning och marknad inom märket Volkswagen, kommenterar:
− September var verkligen en rekordmånad för Volkswagen. Det var den starkaste månaden i vår historia vad gäller leveranser, inte bara över hela världen utan också för flera enskilda marknader, exempelvis Kina. Det finns också tydliga tecken på en uppgång på hemmamarknaden i Tyskland där nuvarande orderingång är långt över föregående månad. Den tydligt positiva dynamiken för varumärket fortsätter i alla regioner.

Hittills i år, januari-september, har 4,49 miljoner Volkswagen personbilar levererats. Det motsvarar en ökning med 2,7 procent jämfört med föregående år. Tillväxten i tredje kvartalet var 7 procent högre än samma kvartal föregående år.

Bästa september någonsin i Sverige

I Sverige slogs rekordet för månaden september, då 5 497 Volkswagen personbilar registrerades. Det var en ökning med 10 procent jämfört med samma månad förra året och gav en marknadsandel på 17,3 procent.

I september var Golf den näst mest och Passat den tredje mest registrerade bilmodellen i Sverige. På sjätte plats kom Tiguan, som är en av de allra största raketerna på den svenska bilmarknaden hittills i år. Laddhybriden Passat GTE är fortsatt den klart bäst säljande supermiljöbilen.

Hittills i år har det registrerats 41 936 (+0,8 procent) Volkswagen personbilar på den svenska marknaden, vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent.

Nya modeller i nya segment

Flera nylanseringar i nya segment och en stark orderingång på storsäljare som Golf, Passat, Tiguan och Polo, gör att Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg tror på ännu ett rekordår när 2017 summeras.

− Det är ett mycket händelserikt och spännande Volkswagen-år där vårt redan breda modellutbud växer ytterligare. Utöver nya Polo har vi på bara några månader öppnat orderböckerna för tre helt nya modeller: femdörrarscoupén Arteon, sjusitsiga Tiguan Allspace och kompakt-SUV:en T-Roc. 2017 kan mycket väl bli ytterligare ett rekordår för Volkswagen i Sverige, säger Sten Forsberg.

Översikt, leveranser av märket Volkswagen:

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Sten Forsberg, chef Volkswagen i Sverige