Volkswagen ställer tre bilar på spel i Vasaloppets vintervecka 2013

Tre vinnare på rekordtid – tre bilar. Det blir en riktig morot för deltagarna i TjejVasan och Vasaloppet när Volkswagen och Vasaloppet nu kommit överens om fördelningen av 2013 års vinnarbilar.

I år kommer det att löna sig extra mycket att åka fort i Vasaloppet. Huvudsponsorn Volkswagen ställer nämligen upp med hela tre bilar som kan vinnas om man segrar i loppet på rekordtid. De tre bilarna – och vinstchanserna – finns i Vasaloppets herrklass och damklass den 3 mars samt i TjejVasan den 23 februari.

Fram till 2012 ställde Volkswagen upp med bilar till Vasaloppets herrklass och TjejVasan. Förra året körde Jörgen Brink rekordsnabbt och vann loppet – och en bil.

– Men någon kanske minns att norskan Vibeke Skofterud vann damklassen, även hon på rekordtid, och att vi då tänkte om och beslutade att ge även henne en bil. Det var en bra erfarenhet för oss och därför vill vi nu ge chansen att belöna upp till tre vinnare, säger Annika Stenlund, marknadschef för Volkswagen Sverige.

De bilar man har chansen att rulla iväg i från målet i Mora är nya Golf 4Motion TDI 105 Masters med tillhörande Ski Team-paket. En fyrhjulsdriven bil anpassad för svenska vinterförhållanden, med andra ord.

– Vi är glada och tacksamma över att vår huvudsponsor Volkswagen ställer upp och erbjuder detta till eventuella rekordtagare. Det är en fantastisk morot för våra elitåkare i TjejVasan och Vasaloppet att utföra en än mer suverän prestation, säger Lena Hermansson som är sponsorkoordinator på Vasaloppet.

Tjejvasan arrangeras den 23 februari och Vasaloppet den 3 mars.

FAKTA/Rekordtiderna som ska slås är:
TjejVasan: 1.18.30 (Susanne Nyström, 2008)
Vasaloppet: 3.38.41 (Jörgen Brink, 2012)
Vasaloppet: 4.08.24 (Vibeke Skofterud, 2012)

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Jon Svensson, Marknads- och försäljningschef Vasaloppet, Media- och informationsansvarig Vasaloppets vintervecka Tel: 0250-392 10, Mobil: 072-553 31 90, E-post: jon.svensson@vasaloppet.se

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.