Volkswagen störst på svensk bilmarknad i augusti

Volkswagen fortsätter sin uppåtgående trend och under augusti var märket det största på svensk bilmarknad. 3 892 nya Volkswagen registrerades under månaden, vilket ledde till en marknadsandel på 18,5 procent.

Volkswagen är det bilmärke som kan visa upp den starkaste långsiktiga tillväxttrenden på svensk bilmarknad. Sedan 2004 har märket förbättrat sina marknadsandelar varje enskilt år och har länge varit klar tvåa på marknaden. I augusti tog man klivet upp till förstaplatsen efter att i månaden ha registrerat 3 892 personbilar. Det är 955 fler än tvåan Volvo och innebar en marknadsandel på 18,5 procent för månaden.

Passat var med 1 353 exemplar endast några fåtal bilar från att bli Sveriges mest registrerade bil i augusti. Golf hamnade på tredje plats med 1 053 bilar.
– Vi är naturligtvis mycket glada och stolta över att vara största bilmärke i augusti och att Passat säljer så bra. Modellen är oerhört viktig för oss och Alltrack-versionen som lanserades i våras är som klippt och skuren för den svenska marknaden. Den följs nu upp av Premium R som baseras på en fyrhjulsdriven Passat Variant, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Hittills i år, januari-augusti, har Volkswagen registrerat 28 590 personbilar, en ökning med 3,3 procent. Den ackumulerade marknadsandelen har ökat från 13,8 procent till 15,7 procent jämfört med samma period förra året. Inget annat märke på svensk bilmarknad kan uppvisa en större ökning sett till procentenheter.
– Ett attraktivt varumärke, efterfrågade modeller och ett starkt och lokalt förankrat återförsäljarnät ligger bakom framgången. Tillsammans gör vi allt för att få ännu fler utomordentligt nöjda Volkswagenkunder, säger Sten Forsberg.

Volkswagen är också det märke som har registrerat flest fyrhjulsdrivna bilar hittills i år.
– Vi ser en ökad efterfrågan på fyrhjulsdrivna bilar och har tagit höjd i produktionen för att möta efterfrågan, kommenterar Sten Forsberg.

I miljöbilsracet är Golf TDI 105 BlueMotion Technology Sveriges mest populära miljöbil. Fyra av de tio bäst säljande miljöbilarna har ett VW-märke i grillen. 49,8 procent av samtliga Volkswagen-bilar som registrerats hittills i år är miljöbilar enligt dagens miljöbilsdefinitioner.

Sten Forsberg ser med tillförsikt fram emot resten av 2012 och kommande år:
– 2012 har alla förutsättningar att bli ännu ett rekordår för Volkswagen i Sverige. Vi har en hel del i pipeline så framtiden ser onekligen spännande ut!