Volkswagen Sverige-etta – och Passat mest sålda bil

Augusti blev en mycket bra månad för Volkswagen i Sverige. Bilmärket noterade 3474 registrerade bilar vilket leder till en förstaplats på den svenska bilmarknaden. Samtidigt tog sig Passat högst upp på topplistan av sålda bilmodeller.

Volkswagen har vuxit stadigt på den svenska bilmarknaden under de senaste åren. Sedan 2004 har man ökat sin marknadsandel från 8 procent till 15,3 procent under 2012. Och nu i augusti har man svingat sig upp till toppen av bilmarknaden.

Under augusti registrerades det in 3474 nya Volkswagen vilket leder till en marknadsandel på 16 procent. Därmed låg man 356 bilar före tvåan.

Viktiga förklaringar till den positiva utvecklingen är en lyckad introduktion av nya Golf, som inte bara utsetts till Årets Bil utan också attraherat många kunder. Men också en fortsatt stark trend för Passat, som är Volkswagens bäst säljande bil i Sverige. Passat blev för första gången på många år etta på topplistan med 1270 registrerade bilar i augusti, medan Golf är fyra med 992 bilar.

-       Vi är förstås mycket nöjda med utvecklingen. Ett långsiktigt uthålligt arbete, starkt modellprogram och en vass återförsäljarkår är viktiga ingredienser i framgångsreceptet. Att Passat dessutom placerar sig etta är smått historiskt och visar att den verkligen är en bil anpassad för Sverige, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Och mer ska komma. Inom kort lanserar Volkswagen ännu en version av Golf – nämligen den rymliga Sportscombi.

-       Det blir en perfekt bil för den svenska marknaden tack vare sin mångsidighet men också sin fina karaktär och design. Vi har redan nu förhandssålt närmare 1000 bilar och har stora förväntningar här.

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.