Volkswagen triumferar på hemmaplan

Etta, tvåa och trea på hemmaplan. Volkswagen dominerade Rally Germany från första stund. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) är det första paret som vunnit rallyt i Tyskland i en tysk bil sedan starten av WRC. Volkswagen tog också andra och tredje platsen med Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) och Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N).

Fram tills nu är Rally Germany det enda rallyt som Volkswagen inte lyckats vinna. Men efter det här bästa tänkbara resultatet står det klar att årets värlsmästare kommer att sitta bakom ratten på en Polo R WRC. Rallyfansen behöver inte vänta längre än till nästa omgång i Australien för att få veta vilken av de tre fabriksparen som blir mästare. Efter att ha tagit sin 30:e seger i karriären har Ogier/Ingrassia nu en realistisk chans att ta sitt tredje världsmästerskap för förare och co-drivers i rad trots att flera rallyn återstår. Detsamma gäller för Volkswagen och konstruktörsmästerskapet.

- Trippelsegern i Rally Germany är en fantastisk framgång för Volkswagen, säger Dr. Heinz-Jakob Neußer, styrelsemedlem i avdelningen för teknisk utveckling

- Perfekt förberedelse, maximal koncentration och en fantastisk laganda ligger bakom den här framgången. Polo R WRC har än en gång bevisat att det är den snabbaste bilen också på asfalt och den bemästrade de tyska vägarnas utmaningar på ett perfekt sätt. Jag vill av hela mitt hjärta tacka alla som varit inblandade i den här viktiga segern. Jag vill också berömma organisationen. ADAC och alla tusentals volontärer har gjort ett förstklassigt evenemang med stöd av Bundeswehr. Det understyks också av de väldiga åskådarmassorna med över 225 000 besökare.

Polo R WRC mest framgångsrik
Sverige, Mexico, Portugal, Grekland, Italien, Finland, Australien, Frankrike, Spanien, Storbritannien, Monte Carlo, Argentina, Polen ... och nu Tyskland. Trippelsegern på vägarna runt Trier fyllde i en viktig lucka i Polo R WRC:s CV. I början av veckan var Rally Germany det enda rally som Volkswagen ännu inte vunnit. Turen hade tidigare övergett Volkswagens förare på deras hemmaplan. Nu har märket kommit överens med den tyska tävlingen. Och liksom tidigare, när Jost Capitos team har hamnat under press, har det svarat genom att ta en trippelseger. Efter förlusten i Rally Germany 2014 tog teamet sin första trippel i Volkswagens WRC-historia. Besvikelsen i Argentina i år följdes av det mest framgångsrika rallyt med Polo R WRC i Portugal. Volkswagen har nu tagit fyra trippelsegrar och den tredje för säsongen. Och den bedriften lyckades man med inför 225 000 åskådare under rallyhelgen.

Ogier lika med Grönholm
Siffran 30 spelade en nyckelroll för Volkswagen på dess hemmabana. Inte bara tog Polo R WRC sin 30:e seger på 35 rallyn utan Sébastien Ogier och Julien Ingrassia tog också sin 30:e seger i karriären. Det ger dem en särskild plats i statistiken över World Rally Championship. De delar nu andraplatsen med Marcus Grönholm i listan över dem som vunnit flest rallyn. Franska förare har nu dragit ifrån i den pågående tävlingen med de finska förarna. Frankrike har nu 175 segrar, en mer än Finlands 174. Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala är den enda regelbundna förarna från sina respektive länder som kör i World Rally Championship.

Endast Volkswagens förare på pallen
För en av dem var det en bekant känsla, för de andra var det nytt. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila och Andreas Mikkelsen/Ola Fløene gjorde en fantastisk prestation och kunde delta i Volkswagen-festen på pallen. Jari-Matti Latvala/Miikka pressade Sébastien Ogier/Julien Ingrassia extremt hårt och var nära hela tiden fram till den ikoniska “Panzerplatte” på det militära övningsområdet Baumholder. Här drog Ogier/Ingrassia ifrån ordentligt - även från team-kamraterna.

Det här var Latvala/Antillas 19:e pallplats med Volkswagen och den elfte gången som Mikkelsen/Fløene nått pallen.

Bonuspoäng till Latvala
Aldrig har bonuspoängen kommit så i skuggan som i Rally Germany 2015. Målet att vinna på Volkswagens hemmabana överskuggade alla ansträngningar att ta extrapoäng på den avslutande sträckan. Trots det lyckades Jari-Matti Latvala vinna Power Stage och ta de tre extrapoängen.

Volkswagen nära VM-titeln
Volkswagen har tre matchbollar i kampen om världsmästartiteln i WRC tack vare toppresultatet i Rally Germany. Medan det fortfarande finns maximalt 112 poäng att vinna i mästerskapet för förare och Co-driver är en sak säker, bara ett Volkswagen-par kan ta hem titeln 2015. Om Sébastien Ogier och Julien Ingrassia lämnar Rally Australia med 84 poäng kvar av deras nuvarande ledning med 93 poäng över märkeskollegorna Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila och Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, så kan den försvarande mästaren kalla sig mästare för tredje gången i rad. Volkswagen blir också mästare i konstruktörsmästerskapet oavsett hur det går för konkurrenterna.

Citat efter dag tre i Rally Germany
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
- Jag är helt överväldigad efter den här segern! Det faktum att Julien Ingassia och jag äntligen kunde ger vårt fantastiska team den så efterlängtade segern på hemmaplan gör oss extremt stolta. Alla i teamet har gjort så mycket för att försäkra sig om att förare och co-drivers kan utmana om segern. Segern i Rally Germany är vårt sätt att säga tack. Och det behöver inte sägas att den här segern inte varit möjlig utan Volkswagens laganda. Före starten påminde vår teamchef Jost Capito om löftet som vi gav styrelseordföranden professor Winterkorn vid prisutdelningen förra året. Vi behövde inte mer motivation än så. Sista dagen var det bara en fråga om att behålla ledningen och ta hem vår Polo R WRC i ett stycke. Nu har vi äntligen lyckats, med en trippeseger. Ett otroligt känslosamt tillfälle!

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
- Det är en stor dag för Volkswagen och hela teamet. En trippelseger är helt klart det rätta sättet att komma tillbaka efter de två senaste årens resultat. Alla stod emot trycket på ett bra sätt och jobbade hårt för att göra den här framgången möjlig. De förtjänar alla stort beröm från min sida. Personligen är jag mycket nöjd med min andraplats. Det är trots allt ett asfaltrally och det betyder att det är inte precis ett favoritunderlag för en finne. Jag skulle naturligtvis helst upprepat framgången från Finland men min team-kollega Sébastien Ogier var helt enkelt för bra den här helgen. Det måste jag ge honom. Jag lyckades utöka mitt försprång före tredje platsen i VM-tabellen. Det förblir mitt mål. Vad som än händer kommer jag att satsa hårt inför den sista tredjedelen av säsongen.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
- Vilket absolut fantastiskt resultat för Volkswagen och så trevligt att se så många glada ansikten i serviceparken. Aldrig tidigare har längtan efter en seger varit så tydlig i teamet som den här gången. Det var viktigt för oss att komma tillbaka med ett fenomenalt resultat efter de senaste årens besvikelse. Det känns fantastiskt att ha varit del i det. Efter den fina starten i fredags hade vi en relativt säker tredjeplats - med en stor lucka både framåt och bakåt. De två senaste dagarna handlade det bara om att behålla placeringen utan att ta några onödiga risker. Vi klarade det men det var inte särskilt spännande. Men vi fick precis det vi ville, ett Rally Germany utan dramatik.

Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport
-En trippelseger på ens hemmarally är utan tvekan mycket speciell. Men med vår bakgrund i WRC, där det här var det enda rallyt vi inte vunnit, är den här segern mer känslosam än alla andra vi firat. Som vanligt var alla i teamet helt motiverade och gjorde sitt bästa för att den här magnifika framgången skulle vara möjlig. Men man lyckades faktiskt höja ribban ytterligare. Alla i teamet - vare sig det är mekaniker, tekniker, logistik, chefer, tränare, läkare, ledning, markandsförare eller PR - har satsat så hårt för den här segern. Det är vad som gör den så speciell. Mina största komplimanger går ändå till förarna och kartläsarna. De stod emot det hårda trycket, levde upp till enorma förväntningar och gjorde ett absolut fantastiskt jobb. Jag tror att alla i Volkswagen är otroligt stolta över vad vi åstadkommit. Jag vet att jag är det i alla fall.

FIA Rally World Championship (WRC),

6.     Hyundai Motorsport N         45
7.    Jipocar Czech National Team     43
8.     FWRT                    9

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Segern i Rally Germany är vårt sätt att säga tack
Sébastien Ogier