Volkswagenkvartett i VM-semifinal inför rekordpublik på hemmaplan

Volkswagen visade upp bredd på hög nivå med fyra förare i semifinal i den svenska VM-deltävlingen i Höljes. Bäst lyckades Toomas Heikkinen som såg till att Marklund Motorsport återigen var representerat i final.

Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Sweden, hade otur med en punktering i semifinalen, men behöll andraplatsen bakom Petter Solberg i VM-tabellen.

Nordvärmländska Höljes bjöd på underbart sommarväder och en rekordpublik på 39.800 åskådare över två dagar. Det var förutsättningar i vilka Volkswagens både VM-team gärna ville få en fullträff. Med fyra bilar vidare till semifinal var förutsättningarna goda, men den här gången var det bara Toomas ”Topi” Heikkinen, som via en tredjeplats, avancerade hela vägen.

– Skönt att vara tillbaka i final efter att ha missat semifinal två tävlingar i rad. Synd bara att vi inte kunde vara med och konkurrera om en pallplats, men jag är ändå ganska nöjd med mitt facit den här helgen. Med min tolfteplats i kvalet var jag siste förare in i semifinalen och lyckades ändå bli fyra totalt, sa en ganska belåten Heikkinen.

För övriga Volkswagenförare i semifinal blev det dessvärre inget avancemang den här gången. Tommy Rustad, HTB-Marklund Motorsport, slutade fyra i dem första semifinalen, placeringen bakom Petter Solberg, och i den andra, där Heikkinen var trea, var Ole Christian Veiby femma just före teamkompisen Johan Kristoffersson.

19-årige Veiby var helgens stora utropstecken och fick mycket beröm av teamchefen Tommy Kristoffersson efteråt.

– Ole Christian har visserligen placerat sig högt upp i EM tidigare under säsongen, men det här tycker jag ändå är hans internationella genombrott. Bara genom att ta sig till semifinal, som åtta totalt, motsvarade han de högsta förväntningar vi kan ha på honom. Han har utvecklats mycket, är smart, kör kontrollerat och förivrar sig inte, säger Kristoffersson.

Kvalbäst av Volkswagenförarna var VM-tvåan Johan Kristoffersson. Han var sexa trots en hel del strul och otur på vägen. Bland annat fick han mycket tvivelaktigt ett tidstillägg på fem sekunder sedan han passerat mållinjen som tvåa i det andra kvalheatet. Kristoffersson blev bestraffad för att ha kört innanför banmarkeringen på alternativspåret. Det vara bara det att han hamnade där efter en sammanstötning med Mattias Ekström.

Volkswagen Team Sweden protesterade, men det hjälpte inte. I stället för sjätte tid i omgången blev det 21:a och hiss från tredje ner till elfte i sammandraget.

I den tredje omgången var Johan tillbaka i toppen som trea, men i den fjärde råkade han ut för en pyspunktering och fick nöja sig med tionde tid.

I semifinalen gick luften bokstavligt talat ur Kristoffersson igen. På det andra varvet och i högerkurvan innan det berömda och populära hoppet slogs ett av bakdäcken av fälgen.

– Så fruktansvärt tröttsamt och ledsamt. Helt ofattbart, suckade Kristoffersson som självklart var besviken över punkteringen, men som ändå kände viss tröst över att han lyckades behålla andraplatsen i förarmästerskapet.

– Det är klart att det är bra att vara tvåa och säsongen är inte slut för det här, sa han och blickade fram emot kommande deltävling som avgörs i Kanada.

Per-Gunnar Andersson, Marklund Motorsport, fick sämsta tänkbara start på VM-tävlingen på hemmaplan. Han tvingades bryta det första kvalheatet sedan det blivit kortslutning i generatorn på hans VW Polo.

– Nu måste jag åka jäkligt fort för att avancera till semifinal, konstaterade han och tog snabb revansch med klar heatseger och åttonde tid totalt i det andra kvalomgången.

Dagen därpå gjorde PG allt för att avancera i sammandraget och om möjligt ta sig hela vägen till en semifinal. Tyvärr sprack det i en tjuvstart i den fjärde omgången.

– Jag tog en rövare – även om mina möjligheter att ta mig vidare var minimala, medgav värmlänningen som självklart var deppad över att ha missat att kvala in till semifinal för tredje tävlingen i rad.

Ett visst hopp gav ändå hans insats i det fjärde heatet där han blev trea med omgångens 13:e bästa tid. Detta trots bestraffningen med ett extra varv i det så kallade alternativspåret.

– Jag släppte på alla spärrar och då fungerade körningen, sa han.

Michael Schneider, teamchefen i Marklund Motorsport, summerade helgen med blandade känslor.

– Känslan att vara tillbaka i final gläder mig, men helt nöjd är jag inte eftersom Andersson också hade tempo för en final den här helgen, men dessvärre hade han otur i det första heatet. Tommy Rustad gör på nytt en mycket bra tävling, precis som i Tyskland, och utan bekymmer har vi såväl förare som bilar med kapacitet för final. Inför fortsättningen på säsongen hoppas jag att vi gjort slut på all otur och att det vänder för oss, säger Schneider och ler.

Tord Linnerud, Volkswagen Team Sweden, hade tekniska problem från start och var chanslös på en semifinalplats den här gången. Det var självklart en besvikelse för den alltid så glade norrmannen som senast i Tyskland verkligen visade att han är på gång. Där blev Linnerud femma i sin första VM-final.

Något avancemang till semifinal blev det heller inte för Ramona Karlsson eller Daniel Holten, som helgen till ära tävlingsdebuterade i Per Eklund Motorsports VW Beetle.

Finalen i Höljes vanns för andra året i rad av Mattias Ekström, Audi. Han var visserligen ”bara” tvåa över mållinjen, men tilldelades segern sedan Timmy Hansen bestraffats för en tuff manöver och omkörning i finalens absolut sista kurva. Domslutet blev att Hansen och Ekström fick skifta plats i resultatlistan.

Resultat.

Rallycross-VM, Höljes, 4-5 juli.

Supercar.

1) Mattias Ekström, Sverige, Audi

2) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot

3) Andreas Bakkerud, Norge, Ford

4) Toomas Heikkinen, Finland, Volkswagen Polo

5) Reinis Nitiss, Lettland, Ford

6) Petter Solberg, Norge, Citroën

7) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo

9) Ole Christian Veiby, Norge, Volkswagen Polo

12) Tommy Rustad, Norge, Volkswagen Polo

16) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Volkswagen Polo

19) Daniel Holten, Norge, Volkswagen Beetle

21) Tord Linnerud, Norge, Volkswagen Polo

32) Ramona Carlson, Sverige, Volkswagen Scirocco

VM-tabeller förare och team – www.fiaworldrallycross.com

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.