Volkswagens eldrivna I.D.-familj växer − nya I.D. BUZZ presenteras i Detroit

• Volkswagen-chefen Herbert Diess: "I.D.-familjen kommer att vara  ekonomiskt överkomlig för miljoner människor."
  • Nya konceptbilen I.D. BUZZ med upp till 600 kilometers räckvidd och åtta säten
  • Eldriven MPV med noll utsläpp, fyrhjulsdrift och plats för cyklar och surfingbrädor

En ny era för elektrisk mobilitet har börjat och Volkswagen är redo att definiera den: Med I.D. BUZZ presenterar Volkswagen den nya tidsålderns ”Folkabuss” på North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit, 8-22 januari. Den eldrivna MPV-konceptbilen ger en förnyad blick in i framtiden − med målsättningen att erbjuda elektrisk mobilitet för alla i morgondagens värld. Det sammanfattas av det nya varumärkeslöftet: "We make the future real."

Herbert Diess, chef för märket Volkswagen ger följande förklaring:
− I.D. BUZZ står för det nya Volkswagen: modern, positiv, emotionell, framtidsorienterad. År 2025 ska vi sälja en miljon eldrivna bilar om året och göra elektrisk mobilitet till Volkswagens nya varumärke. Nya e-Golf ger redan idag 50 procent längre räckvidd med eldrift än föregångaren. Från år 2020 och framöver kommer vi att lansera vår I.D.-familj. En ny generation av helt eldrivna och helt uppkopplade bilar. De kommer att vara ekonomiskt överkomliga för miljoner människor, inte bara för miljonärer.

Med konceptbilen I.D. Buzz visar Volkswagen hur rikt utrustad morgondagens eldrivna bilar kommer att vara − ett fyrhjulsdrivet fordon med elmotorer på fram- och bakaxlarna, ett helautomatiskt körläge (I.D. Pilot) samt en helt ny generation av instrument och reglage.
− I.D. BUZZ är nästa generations MPV. Den är baserad på Modular Electric Drive Kit (MEB) och erbjuder komfort och massor av utrymme för långa resor. Räckvidden vid eldrift är upp till 600 kilometer enligt körcykeln NEDC, förklarar Frank Welsch, Volkswagens utvecklingschef.

I.D. BUZZ erhåller ny energi genom induktion eller från en laddningsstation. Med en laddningseffekt på 150 kW tar det ca 30 minuter att ladda upp batteriet till 80 procent. Litiumjonbatteriet har en kapacitet på 111 kWh.

Det är bara fyra månader sedan Volkswagen avslöjade lillebror till I.D. BUZZ på Parissalongen - I.D. Även den var en revolution. En kompakt elbil som kommer att lanseras år 2020 med räckvidder på upp till 600 kilometer. Den första bilen som kommer att serietillverkas baserad på MEB. Och den första konceptbilen från Volkswagen som kan köras i helautomatiskt läge.

Nya I.D. BUZZ är nu den första MPV där detta är möjligt. Allt som behövs är ett försiktigt tryck på ratten, så börjar ratten omedelbart att flytta sig bakåt, försvinner in i instrumentpanelen och ändrar I.D. BUZZ från manuellt läge till det helautomatiska läget "I.D. Pilot" (så som det är tänkt att fungera 2025). Nu kan föraren snurra runt sätet och vända sig mot passagerarna i baksätet. Laserskannrar, ultraljudssensorer, radarsensorer, översiktskameror och en kamera fram skannar omgivningen runt bilen och får dessutom annan trafikinformation via molnet.

Inuti I.D. BUZZ finns inte längre någon vanlig förarmiljö. Istället projicerar MPV-konceptbilen viktig information med hjälp av en AR (augmented reality = förstärkt verklighet), Head-up Display i förarens synfält − i 3D, i virtuellt format på vägen. Funktioner såsom infotainment och klimatanläggning styrs via en avtagbar surfplatta. De viktigaste reglagen för att köra bilen finns dock på ratten. Den inre delen är inte, till skillnad mot vad som är vanligt idag, utrustad med ekrar och knappar. Den består istället av en slags pekplatta med tryckkänsliga fält, som förvandlar den traditionella ratten till en multifunktionell beröringskänslig ratt.

Utrymmet i konceptbilen, som har upp till åtta säten, är bättre utnyttjat än i någon annan eldriven bil. De mycket flexibla sätena och den interaktiva integreringen av I.D. BUZZ gör att det mesta är möjligt. Tack vare den förlängda MEB XL-plattformen är konceptbilen hela 4 942 mm lång, 1 976 mm bred och 1 963 mm hög. Det gör att även bilens innerutrymmen är extremt rymliga.

Men I.D. BUZZ är inte bara en vinnare när det gäller utrymmen. På grund av konstruktionen är den också en av världens mest komfortabla personbilar. Den har en lång hjulbas på hela 3 300 mm. Batteriet är placerat mellan hjulen i bilens golv. Det bidrar till lägre tyngdpunkt och ger en perfekt fördelning av vikten. Hjulupphängningen med elektroniskt reglerade stötdämpare bidar också till komfort i toppklass. Fyrhjulsdriften med noll utsläpp och en effekt på 374 hk/275 kW (elmotorerna fram och bak levererar vardera 150 kW) passar perfekt till bilens dynamiska karaktär. Den version av I.D. BUZZ som nu presenteras i Detroit accelererar till 100 km/h på 5 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 160 km/h.

I.D. BUZZ lever därmed helt upp till Volkswagens strategi med varumärkeslöftet "We make the future real." Grunden till strategin utgörs av fyra innovationsområden:

• Uppkopplat samhälle – Volkswagen kommer i framtiden att länka samman människor, bilar och den omgivande miljön med ett Volkswagen användar-ID.
  • Intuitivt och användarvänligt – Volkswagen har fokuserat på bilar som är intuitiva att använda och försedda med nya display- och reglagekoncept.
  • Självkörande bilar – med hjälp av denna automatiska körteknik gör Volkswagen bilarna ännu säkrare och bekvämare
  • Smart hållbarhet – Volkswagen intensifierar utvecklingen av innovativa elbilar för högvolymsproduktion

Se film från presentationen av I.D. BUZZ i Detroit

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

- .D.-familjen kommer att vara ekonomiskt överkomlig för miljoner människor.
Herbet Diess, chef för märket Volkswagen