Volkswagens världsunika bil gästar Almedalen

Volkswagen I.D. – så heter den nya folkliga elbilen som kommer att lanseras 2020. Nu visas den för första gången upp i Norden, när den kommer till politikerveckan i Almedalen den 3-7 juli.

Det var under bilsalongen i Paris som Volkswagen för första gången visade upp sin eldrivna konceptbil I.D.. Den är startskottet för en stor elbilsoffensiv som ska leda fram till att Volkswagen-koncernen år 2025 ska ha lanserat 30 nya elbilar som kommer att stå för cirka 25 procent av koncernens försäljning.

Tanken med I.D. är att den ska ha en lång räckvidd – 40-60 mil – och kosta ungefär som en dieseldriven Volkswagen Golf. Det vill säga en folklig elbil. Lanseringen är planerad till år 2020. Bilen är också byggd för att vara helt självkörande – en teknik som Volkswagen siktar på att lansera omkring år 2025.

I.D. har väckt stor uppmärksamhet sedan den visades och nu kommer den alltså till Sverige och Almedalsveckan. Volkswagen kommer att visa bilen under dagarna 3-7 juli i sin Electric Lounge, som ligger mycket centralt på Hansaplatsen mitt emot Almedalsparken.

− Det är fantastiskt roligt att vi lyckats få hit denna unika bil. Vi tror helt klart att I.D. har goda möjligheter att bli Almedalens snackis. Genom den vill vi kunna visa för Almedalens besökare hur omfattande och långtgående våra elbilsplaner är, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige och tillägger:
− Vi kommer samtidigt att lansera en ny satsning som går ut på att Volkswagen elektrifierar Sverige. Vad det handlar om får vi återkomma till när Almedalsveckan startar.

Under Almedalsveckan arrangerar också Volkswagen tillsammans med sina systermärken Audi och Skoda fyra seminarier på temat framtida mobilitet. Alla seminarier hålls vid Hansaplatsen där det också finns en utställning med el- och gasdrivna bilar.

Hela seminarieprogrammet finns här: www.volkswagen.se/almedalen

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige