Wörthersee-träffen 2016: Golf GTI fyller 40 – Volkswagen firar med jubileumsmodell

Den 4 maj drar den 35:e upplagan av Wörthersee-träffen igång. I det pittoreska samhället Reifnitz, naturskönt beläget vid den österrikiska sjön Wörthersees södra strand, samlas då tiotusentals GTI-fantaster för att fira att denna, kultförklarade halvkombi nu fyller 40. Dessutom presenteras  en specialversion som spränger 300 hk-vallen.

”GTI” – i 40 år har denna förkortning stått som det riktmärket för sportiga kompaktbilar. Golf GTI lanserades 1976 och tog marknaden med storm. Den bjöd på speciella GTI-kännemärken som gjorde den stilbildande: stark motor i kombination med låg vikt och ett körglatt chassi kombinerat med en lockande design och specifika interiördetaljer som exempelvis den skotskrutiga klädseln. Golf GTI utvecklades i största hemlighet och målet var 5 000 exemplar. I dag har det totala antalet tillverkade Golf GTI sedan länge passerat 2-miljonersstrecket.

Vid det gigantiska födelsedagskalaset vid Wörthersee visar Volkswagen upp samtliga sju generationer av Golf GTI, liksom jubileumsmodellen Golf GTI Clubsport som nu är beställningsbar på den svenska marknaden och där förarträning ingår i priset. Läs mer om Golf GTI Clubsport

Men det räcker inte med det.
Vid denna GTI-festival, som är en av de största VW-träffarna i världen, visas också en ännu vassare version av ”Clubsport”: Golf GTI Clubsport S, en version som planeras i en ytterst begränsad upplaga.

Med denna specialversion har konstruktörerna, i samarbete med professionella tävlingsförare, skapat en av vår tids snabbaste framhjulsdrivna bilar. Två fakta kan vi släppa redan nu: 310 hk och en speciell körprofil för racingbanan Nürburgring. Övriga detaljer kommer Volkswagen att avslöja den 4 maj vid GTI-träffen i Reifnitz.

40 år med Golf GTI
en tillbakablick

Mk1 Golf GTI / 1976.
1974 smider sex personer en hemlig plan för att ta fram en ”sport-Golf”. De tar hela sitt projekt från start till mål. Exakt vilken dag det var 1976 som det första exemplaret av GTI stod klart vet vi inte med bestämdhet. Vad vi däremot kan säga med säkerhet är att den med sina 110 hk och en topphastighet på 180 km/h kom att röra om rejält inte bara i kompaktbilsvärlden utan också bland lyxiga sportbilar och sedaner. 1983 höjdes effekten till 112 hk och den första specialutgåvan gjorde entré: Pirelli GTI special edition.

Mk2 Golf GTI / 1984.
Året efter följde Mk2. Fortfarande med 112 hk under huven, var den en fortsättning på den första generationens koncept − med samma GTI-kännetecken. Införandet av katalytisk avgasrening sänkte effekten tillfälligt till 107 hk på den ursprungliga åttaventilaren. 1986 introduceras en ny 16V-motor som levererar 139 hk, (129 hk med katalysator) och som på nytt bildar skola i klassen. 1990 höjer en kompressor (”G-Lader”) effekten till 160 hk i Golf GTI G60.

Mk3 Golf GTI / 1991.
1991 är det premiär för den 3:e generationen av GTI. Från början har den en effekt på 115 hk. Ett år senare höjs den, genom en ny 16-ventilersmotor, till 150 hk. 1996 presenterar Volkswagen också jubileumsmodellen ”20 Years of GTI”.

Mk4 Golf GTI / 1998.
Den 4:e GTI-generationen introducerades 1998. De 4- och 5-cylindriga bensinmotorerna levererar upp till 170 hk och sätter konkurrenterna på plats med sin dynamik och kvalitetskänsla. Den turboladdade, 180 hk starka specialutgåvan ”25 Years of GTI” innebär en pånyttfödelse för denna sportbilsikon.

Mk5 Golf GTI / 2004.
Den 5:e generationen, som lanseras som GTI 2004, blir en comeback för det ursprungliga konceptet. Med en starkare designdifferentiering och ännu mer fokus på prestanda och köregenskaper, och med bland annat delad bakaxel och en 200 hk-turbomotor tar den GTI-konceptet in i framtiden. För att markera kultbilens 30-årsjubileum 2006, bjuder Volkswagen fantasterna på den 230 hk starka jubileumsmodellen ”30 Years of GTI”. Med samma motor lanseras en reinkarnation av ”Pirelli GTI” 2007.

Mk6 Golf GTI / 2009.
Med lanseringen av den 6:e generationens Golf, som kommer 2009, följer en Golf GTI som med hjälp av XDS (en elektronisk differentialbroms) tar både grepp och driv till en helt ny nivå. En nu 210 hk stark GTI som är ännu roligare att köra och som med sitt helt nykonstruerade avgassystem nu låter ännu mäktigare. Toppmodellen i denna generation släpps 2011 för att fira att GTI då fyller 35 år – ”Golf GTI Edition 35”, med 235 hk under huven.

Mk7 Golf GTI / 2012.
När den 7:e generationen av GTI lanseras 2012, erbjuder fabriken två effektversioner att välja mellan − 220 hk i grundversionen och den version som erbjuds på den svenska marknaden: 230 hk i Golf GTI Performance som förutom effekthöjningen även bjuder på uppgraderat bromssystem och ett chassi med bland annat en nyutvecklad differentialbroms på framaxeln. Baserad på denna modell följer alltså nu ”Golf GTI Clubsport”, som med sin boost-funktion kan ställa upp till 290 hk till förarens förfogande. Den här modellen får gränserna till motorsportens värld att te sig mer diffusa. Den specialutgåva av Golf GTI Clubsport som om ett par dagar har världspremiär på GTI-träffen vid Wörthersee kommer att sudda ut dem helt.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.