Volkswagen Caddy TDI R:

140 hästkrafter, drygt 30 procents effektökning, och ett mäktigt vridmoment på 320 newtonmeter. Sexväxlad låda, 16-tums hjul och ännu spänstigare chassi. Volkswagens nya Caddy TDI R är verkligen en tranSPORTbil!

Det är förstås motorn som är russinet i kakan. Caddy TDI R har en turbodiesel på 2 liter och 140 hk (eller 103 kW), vilket är 35 hk mer än i vanliga Caddy TDI och en effektökning på 33,4 procent! Det känns i ryggen när man ”fäller plattan i mattan”.

Vridmomentet har ökat med 28 procent, från 250 till 320 Nm, och i TDI R levereras det redan från 1 750 varv per minut jämfört med 1 900 i 105- hästarsmaskinen – som drar duktigt redan den.

Pricken över i är den exakta och lättskötta sexväxlade lådan, som bidrar både till den snärtiga accelerationen – 0 till 100 km/h tar bara 10,6 sekunder – och låga ljudnivån samt dito bränsle-förbrukningen: 6,4 l per 100 km blandad körning. TDI R har dieselpartikelfilter som standard och jämfört med Caddy 1,9 TDI DPF drar TDI R bara 0,01 liter mer per mil.

Den högre effekten matchas av kraftigare bromsar, fastare fjädring och dämpning samt 16-tums fälgar med 205/55-däck.

Nya Caddy TDI R har förstås samma förnämliga lastkapacitet och -flexibilitet som vanliga Caddy. Det innebär en lastvolym på 3,2 kubikmeter och rikliga variationsmöjligheter av lastutrymmets utformning. Caddy finns som två sitsigt skåp, som kombi med upp till fem sittplatser och som familjebilen Life med upp till sju sittplatser.
Förarmiljö och sittkomfort håller samma höga standard som alltid i Caddy och på den rikliga utrustningslistan finns nu också ett Colour Collection designpaket som bland annat inkluderar en läcker svart skinnklädsel med vit/röd eller silver som kantskoning.

VW Caddy TDI R introduceras i Sverige i början av februari och kostar från 194 100 kronor inklusive moms.

Basfakta
Volkswagen Caddy Skåp TDI R

Pris: 194 100 kronor (inkl moms) = plus 24 875 (inkl moms) jämfört med TDI 105 hk.
Motor: Tvärställd 4-cyl radmotor med överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder. Turbo, Partikelfilter. Cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid
4 000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulupphängning: Fram McPherson fjäderben, undre triangellänkar. Bak stel axel i längsgående bladfjädrar. Krängningshämmare fram och bak.
Servostyrning: Kuggstång, vändcirkel 11,1 meter.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS (låsningsfritt system).
Hjul: Fälgbredd 6 tum, däck 205/55 R16.
Mått&vikt (cm/kg): Axelavstånd 268 cm, längd 440, bredd 179, höjd 183, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1 500, maxlast ca 730. Släpvagnsvikt 1 500. Bränsletank 60 liter.
Bränsleförbrukning (blandad körning): 6,4 l/100 km .
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,6 sek, toppfart 186 km/h.

Marknad och Information Volkswagen Transportbilar

Tel +46-8-553 869 92