Volkswagen Transporter Harley-Davidson Edition: När endast det bästa är gott nog.

Volkswagen Transportbilar i HD Edition-utförande är nu en god tradition. ”Folkabussen” med gener från Harley-Davidson är nummer tre i ordningen.

Volkswagen Transporter Harley-Davidson Edition är en bil som ger det där lilla extra, som är det självklara valet när endast det bästa är gott nog: Diskret elegans, gediget arbete rakt igenom och extra omsorg i detaljerna.

Nya HD Edition är tredje gången som svenska Harley-Davidson och Volkswagen samarbetar om en specialversion av en VW transportbil i begränsad upplaga. Tidigare har det sålts två upplagor av Caddy HD Edition i olika antal och de gick åt som det beryktade smöret i solsken.

Transporter HD Edition bygger på en modell som kallas TwinCabin, en Transporter med fem bekväma sittplatser och stort separat lastutrymme (lxbxh 189x124x139 cm), som gör att förmånsvärdet blir bättre. Bilen kan även registreras som lastbil.

Denna nya HD Edition säljs i en ännu mer begränsad upplaga än de tidigare: VW gör endast 50 Transporter med de exklusiva HD-emblemen och den lika exklusiva utrustningen.

Det är alltså inte bara den begränsade upplagan som gör HD Edition till en exklusiv bil. Den har också en ovanligt påkostad och genomtänkt utrustning, som bland annat inkluderar 16-tums aluminiumfälgar, ESP med hillholder, fjärrstyrt centrallås, elmanövrerade fönsterhissar och ytterbackspeglar, radio/CD/Mp3-spelare, farthållare, färddator, luftkonditionering, värme i lastutrymmet, lackering i blackmagic pärleffekt, stötfångare i samma färg, fönster i passagerarutrymmet men inte i bakdörrarna, dubbla skjutdörrar och täckt lastutrymme med trägolv.

Till detta kommer exklusiva HD Edition-specifika detaljer som svart läderklädsel, mjuka mattor, bi-xenonstrålkastare och en graverad skylt med numrering (1-50). Priset är däremot allt annat än exklusivt. I HD-Edition-paketet ingår starkaste turbodieseln på 174 hk och sexväxlad automatlåda och ändå stannar priset på 359 000 kronor exklusive moms.

En vanlig Transporter TwinCabin med samma specifikationer och utrustning går på 394 000 kronor (exkl moms).

VW Transporter HD Edition

Pris: 359 000 kronor exkl moms.
Motor: Tvärställd 5-cyl turbodieselmotor på 2 459 cm3. Max effekt 174 hk (128 kW) vid 3 500 r/min. Max vridmoment
400 Nm vid 2 000 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.
Chassi: Individuell hjulupphängning fram och bak. Ventilerade skivbromsar fram och bak med ABS (låsningsfritt system). Kuggstångsstyrning med servo. Lättmetallfälgar 16 tum, däck 215/65 R16 C.
Mått&vikt (cm/kg): Axelavstånd 340, längd 529, bredd 190, höjd 199, spårvidd 163. Totalvikt 3 000, släpvagnsvikt 2 500. Bränsletanken rymmer 80 liter.
Bränsleförbrukn. (blandad körning): 9,7 l/100 km .
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 12,3 sek, toppfart 183 km/h.

Marknad och Information
Volkswagen Transportbilar