VW Amarok både starkare och bekvämare

Med två nya starkare motorer och åttaväxlad automatlåda är Volkswagens framgångsrika pickup Amarok lika snål som tidigare, trots att den är både snabbare och smidigare. Den har dessutom blivit bekvämare – bland nya möjliga tillval märks backkamera, navigationssystem och fjärrstyrd tillsatsvärme.

Volkswagen Amarok började att produceras med automatlåda redan i höstas, och nu lanseras Amarok på marknaden med åttaväxlad (!) automatlåda och med den följer också en 17 hk starkare motor.

När Amarok lanserades för ett par år sedan var den starkaste motorn på 120 kW/163 hk, men denna tvåliters biturbodiesel har nu uppgraderats till hela 132 kW180 hk, både med sexväxlad manuell låda och med den åttaväxlade automaten. Trots en effektökning med drygt tio procent är bränsleförbrukningen oförändrad; endast 7,5 – 8,5 l/100 km beroende på utförande.

Även basmotorn i Amarok har blivit starkare. Det är i grunden samma fyrcylindriga tvåliters turbodiesel som tidigare, men med effektivare motorstyrning har effekten ökats från 90 kW/122 hk till 103 kW/140 hk utan att den redan tidigare låga bränsleförbrukningen påverkats. Med 7,3 l/100 km är Amarok snålast i klassen.

TDI-motorn har direktinsprutning av common rail-typ och effekten har alltså ökat med 18 hk till 140 vid 3 500 r/min, men vridmomentet är oförändrat starkt; rejäla 340 Nm mellan 1 600 och 2 250 r/min. Den nya motorversionen imponerar med bättre körbarhet och prestanda, samtidigt som bränsleförbrukningen är lika låg som tidigare. Toppfarten har till exempel ökat från 162 till 168 km/h, accelerationen från 0 till 100 km/h går nu på pigga 12,6 sekunder (tidigare 13,2) och omkörningstiden (acceleration 80 - 120 km/h på 5:an) har kortats med en halv sekund.

Med basmotorn har Amarok en sexväxlad manuell låda och båda motoralternativen finns i två olika utrustningsnivåer, Proline och Trendline. Samtliga modeller av Amarok är fyrhjulsdrivna, antingen permanent eller med inkopplingsbar fyrhjulsdrivning. Med årets modeller har listan över möjlig tillvalsutrustning blivit betydligt mer omfattande.

För att uppfylla många kundönskemål har antalet möjliga tillval utökats rejält. Listan omfattar nu bland annat den påkostade radio/navigationsanläggningen

RNS 510, parkeringsvarnare kombinerad med backkamera, programmerbar och fjärrkontrollerad tillsatsvärme, dimljus med inbyggd kurvljusfunktion samt regnsensor och ”kom hem”-funktion hos strålkastarna i kombination med automatiskt avbländbar backspegel.

Priserna för Amarok Dubbelhytt med den nya motorn och fyrhjulsdrift börjar på 227 900 kronor exklusive moms.

Marknad och Information

Volkswagen Transportbilar

Tel 46-8-553 869 92

Mob: 46 70 543 20 58

Fax: 46 8 553 869 33

Volkswagen Transportbilar marknadsför idag modellerna Caddy, Caddy Life, California, Transporter, Caravelle, Multivan och Crafter. Volkswagen Transportbilar har 60 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder.