VW Caddy Maxi - ny taxi förenklar för rullstolsbundna !

En ny rullstolstaxi tas inom kort i bruk i Stockholm och så småningom även i övriga landet. Den nya bilen är en rullstolsanpassad Volkswagen Caddy Maxi Life, som trots sin relativa litenhet och smidighet samtidigt kan transportera en rullstolsbunden och fyra sittande passagerare.

”Med den här bilen öppnar sig en ny värld för alla som är rullstolsbundna. Förut var de tvungna att planera sina resor och ringa färdtjänst dagar eller kanske en vecka i förväg, nu ringer de bara taxi som vem som helst och kan dra iväg mer eller mindre omgående”, konstaterar en nöjd Mikael Söderlund när han visar upp den nya och mycket smidiga rullstolstaxin hos Volkswagen i Hammarbyhamnen i Stockholm. Mikael är transportbilssäljare på Din Bil och rullstolstaxi är just vad han säljer: ”Intresset är fantastiskt. Vi har sålt ett tjugotal av den här modellen på bara en vecka”! Den fantastiska bilen är en VW Caddy Maxi Life som rullstolsanpassats av Karosseriverken och Volkswagen i samarbete med Taxi 020 och Taxi Kurir. Den är mindre, smidigare, snålare och billigare än andra rullstolskapabla taxibilar och har nyligen godkänts av Färdtjänstnämnden. Det betyder att den klarar de krav (landets hårdaste) som Stockholms Landsting ställer på bilar som används för färdtjänstkörningar och det är Caddy Maxi först med i sin storleksklass. Finessen med Caddy Maxi är att den fungerar som en vanlig taxi med plats för fyra passagerare samtidigt som den också har plats för en rullstolsbunden passagerare. Bilen kan även förses med ett extra baksäte för två personer, men då ryms ingen rullstol. Premiärvisningen av den nya rullstolstaxin skedde vid en presskonferens som trafiklandstingsrådet och SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm kallat till i VW-återförsäljaren Din Bils lokaler i Hammarbyhamnen: ”Jag ser den här bilen som en mycket intressant utveckling, som en ökad möjlighet att förnya färdtjänsten – som ju är en form av kollektivtrafik”. Claes Löfvenberg, VD för Taxi 020, som deltagit i utvecklingen tillsammans med Taxi Kurir, hakade på: ”Den här bilen tror vi stenhårt på och i maj räknar vi och Taxi Kurir med att ha ett 100-tal bilar i drift. Vi tror att de kommer att användas som vanliga taxi till ungefär 70 procent och till 30 procent för färdtjänst. Tack vare de här bilarna kommer handikappade att kunna ge sig ut och åka med kort varsel när de vill utan lång förhandsbokning för färdtjänstbuss. Jag tror att speciellt yngre handikappade kommer att uppskatta den här möjligheten till ökad frihet, att kunna ge sig ut på kvällar och helger utan förhandsplanering. En positiv bieffekt av detta är ju också att belastningen på den vanliga färdtjänsten minskar”. Jaan Kaur hör till målgruppen, han är rullstolsbunden och ombudsman för DHR (De Handikappades Riksförbund). Han bedömde den nya modellen som mycket intressant: ”Det är svårt att tycka till om hur bra den här bilen är innan jag åkt i den, men det är spännande och roligt att utvecklingen går framåt på det här sättet”. För att kunna ta ombord och få plats med en rullstol bygger Karosseriverken om bakdelen på Caddy Maxi Life. Golvet sänks, tanken flyttas och förminskas (till 40 liter) och bakaxeln förses med en hydraulisk konstruktion som vid lastning/lossning kan dra ihop fjädring/stötdämpare så att bakvagnen sänks. Innanför bakluckan monteras en fällbar ramp som rullstolarna körs upp/av på. Caddy MaxiTaxi kan beställas med samma motorer och växellådor som vanliga VW Caddy Maxi, alltså turbodieselmotorer på 105 eller 140 hk, och bensinmotor på 102 hk eller gasmotor (miljöbil) på 109 hk. Växellådorna har fem eller sex lägen framåt. Det vanligaste utförandet lär blir den beprövade turbodieseln på 105 hk i kombination med VW:s smidiga DSG-låda, som kan växlas manuellt eller automatiskt men som i motsats till vanliga automatlådor inte drar mer bränsle än en vanlig manuell låda. En komplett Caddy Maxi Life Rullstolstaxi med TDI-motor kostar från 312 500 kr exkl moms.. För ytterligare information kontakta: Lisbeth Hansson Marknad och Information Volkswagen Transportbilar Volkswagen Group Sverige AB 151 88 Södertälje Tel +46-8-553 869 92 Mob: +46 70 543 20 58 Fax: +46 8 553 869 33