Projektledare på Volvo personvagnar får prestigefylld utmärkelse

PROJEKTLEDARE PÅ VOLVO PERSONVAGNAR FÅR PRESTIGEFYLLD UTMÄRKELSE Svenska Projektakademien har utsett Hans Carlstedt, Volvo Personvagnar AB, till årets projektledare. Hans Carlstedt är projektledare för Volvo Personvagnars stora plattform, där Volvo S80 utvecklats som första bil. Priset kommer att delas ut av försvarsminister Björn von Sydow den 30 november 1999 i samband med Akademiens årliga sammanträde. Volvo Personvagnars plattformsprojekt är ett av de största och mest komplexa projekt som genomförts i Sverige på senare tid. Många olika aktörer har samverkat både internt och externt och projektgenomförandet har inneburit nytänkande på flera områden. Hans Carlstedts uppgift har varit att jämka samman olika önskemål och krav på produkterna, följa upp, koordinera och styra insatserna från de olika deltagarna i projektet. Förutom detta har Hans Carlstedt drivit utvecklingen av nya arbetssätt för projektledning i Volvo Personvagnar. Han har varit en drivande kraft vid införandet av så kallade Modulteam, en utveckling av lagarbete som varit banbrytande och som nu står som modell för andra projekt och företag. Effektiv ledare Hans Carlstedt framhålls av omgivningen som en person med god förmåga att driva projekt på ett effektivt sätt och att åstadkomma utomordentliga arbetsresultat genom att leda i det tysta utan strävan att framhålla sig själv. Resultatet av hans arbete finns sedan ett och ett halvt år på marknaden i form av Volvo S80. Svenska Projektakademien har till uppgift att främja utveckling och tillämpning av projektarbetsformen i svensk näringsliv. Dess ledamöter är tekniker, ekonomer, beteendevetare och humanister från näringsliv, offentlig förvaltning, universitet och högskolor. Vid Akademiens årliga sammanträde, som hålls till minne av uppfinnaren Gustaf Dahléns födelse, delas ett pris ut till den mest förtjänte projektledaren under det gångna året. Valet görs med hänsyn till ledarskapets utövande, resultatet av genomförd verksamhet, projektets omfattning och komplexitet samt nytänkande. Hans Carlstedt kommer att berätta om sitt numera prisbelönta arbete med Volvo S80-projektet i samband med Hogia-institutets projektledarträff i Stockholm 7 december 1999. 991123/ME/CR ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00470/bit0002.pdf