Volvo PV-utmärkelse för bästa leverantörer

Volvo PV-utmärkelse för bästa leverantörer Volvo Personvagnar AB har utsett sina fem överlägset bästa underleverantörer för det gångna året. Två svenska, två japanska och ett amerikanskt företag: Autoliv (säkerhetsdetaljer) och Borgstena (textil) respektive Denso (elektronik) och Zexel (AC-kompressorer) samt Tenneco (avgassystem och rening). Ur en leverantörskår på 475 företag utkristalliserades 35 kandidater till de fem utmärkelserna, som kallas VCC Award of Excellence. Utmärkelsen, ett "Columbi Ägg" i kristall på en träplatta samt ett diplom, utdelades av Volvo Personvagnars VD Tuve Johannesson vid en ceremoni med representanter från alla de nominerade företagen. - Syftet med utmärkelsen är att belöna insatser utöver det vanliga samt att uppmuntra till ytterligare förbättringar, säger inköpsdirektör Bertil Thorén på Volvo Personvagnar. Kriterierna för utmärkelsen är kvalitet, logistik, miljömedvetenhet, leveranssäkerhet, forskning och utveckling, kostnadsreduktion, produktivitet och eftermarknadsinsatser. Detta var andra året i rad som denna Volvoutmärkelse delades ut. Förutom Bertil Thorén bestod juryn av Curt Germundsson, produktionsdirektör, Lars-Göran Moberg VD Volvo Personvagnar Komponenter samt Hans Gustavsson, teknisk direktör och utvecklingschef. 990514/ON ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/14/19990514BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/14/19990514BIT00060/bit0002.pdf