En klocka inspirerad av en lastbil

Den prisbelönta designen i Volvo Lastvagnars nya lastbil för fjärrtransporter, Volvo FH, har varit inspirationskälla för en hel kollektion av kläder och accessoarer för förare. Mest utmärkande bland dessa är Driver Performance-klockan, som har hämtat designelement från den nya lastbilen.

Den innovativa designen hos nya Volvo FH, som lanserades i september 2012, är resultatet av flera års kreativt arbete. Den har fått världens mest eftertraktade utmärkelse för designkvalitet, den prestigefyllda Red Dot Award.

Volvos designers har sitt ursprung i vitt skilda designskolor, men på Volvo Lastvagnar utgår man alltid från samma grundsyn i designarbetet, förklarar Asok George, exteriör chefsdesigner på Volvo Lastvagnar.

– När vi väl har valt ett koncept samarbetar vi med våra kolleger från andra delar av bolaget, som har andra kompetenser, för att uppnå bästa möjliga design hos produkten. Oavsett om det handlar om en lastbil eller någonting man har på sig, säger Asok George.

Detta samarbete mellan Volvo Lastvagnars designers och ingenjörer har nu resulterat i en kollektion med kläder och accessoarer för förare: Volvo Trucks Driver Gear –Travis. Kollektionens huvudprodukt Driver Performance-klockan är designad av Patrik Palovaara, senior designer på Volvo Lastvagnars designstudio i Göteborg.

– Designen av en klocka ska vara ett tydligt ställningstagande. Driver Performance-klockan är en klocka som förmedlar stolthet. Man är stolt över lastbilen och stolt över klockan. Något som är värt att prata om, säger han.

Klockans design är inspirerad av element från den nya Volvolastbilen, som mönstret i lastbilens interiör och det klassiska Volvotypsnittet på instrumentbrädan. Klockans proportioner och placering på handleden har också designats för att ge den samma attityd som nya Volvo FH.

– Uppgiften var att skapa en kollektion som var kopplad till lanseringen av nya Volvo FH. Utmaningen för oss var att försöka återskapa känslan i lastbilen. Inte bara kopiera designen, utan tolka den på vårt eget sätt.

Bra design handlar om att sätta användaren i centrum, oavsett vilken produkt det handlar om.

– Man måste identifiera eventuella problem och lösa dem med användaren i åtanke. Oavsett produkt måste designen ha ett syfte. Vi måste vara väl förberedda och prestera vårt bästa. I en fungerande design förenas form och praktisk funktion, förklarar Palovaara.

YouTube: http://youtu.be/WHFdoUqE9vI

2 maj 2013

För ytterligare information, kontakta:
Jan Strandhede, medialrelationer Volvo Lastvagnar Sverige, tel +46 31 3233715, e-mail jan.strandhede@volvo.com

För videomaterial av Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.

Bilder är tillgängliga i Volvo Lastvagnars bildbank http://images.volvotrucks.com

Volvo Lastvagnar tillhandahåller kompletta transportlösningar för professionella kunder med höga krav och erbjuder ett komplett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar. Kunderna stöttas av ett globalt nätverk med över 2 300 återförsäljare och serviceställen i mer än 140 länder. Produktionen av Volvolastbilar bygger på global närvaro med produktionsanläggningar i 16 länder. Under år 2012 levererades över 105 000 Volvolastbilar världen över. Volvo Lastvagnar ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggnings­maskiner och drivsystem för marina och industriella applikationer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvos arbete baseras på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.