AB Volvo ansöker om avnotering från Tokyobörsen

Ab volvo ansöker om avnotering från tokyobörsen AB Volvos styrelse har beslutat ansöka om avnotering av Volvoaktien från Tokyobörsen. Volvoaktien har varit noterad på börsen i Tokyo ("TSE") sedan 1986. Noteringen var ett led i den dåvarande ledningens strävan att öka det internationella ägandet av Volvoaktien. Avregleringen av de internationella kapitalmarknaderna och det ökande utländska ägandet av aktier på Stockholmsbörsen, har dock gjort att den särskilda noteringen på Tokybörsen spelat ut sin roll. Den låga volymen på handeln med Volvoaktier på Tokyo-börsen, och de kostnader som är förknippade med noteringen, har också haft betydelse för styrelsens beslut om att ansöka om avnotering. Volvoaktien är utöver Tokyo även noterad på OM Stockholmsbörsen och NASDAQ samt på börserna i London, Frankfurt och Bryssel. 2001-12-21 För ytterligare information, kontakta: Fredrik Brunell, Financial Communication, AB Volvo tel 031-66 11 91, mobil 0705-59 10 91 Patrik Stenberg, AB Volvo, tel 031-66 13 36, mobil 0705-59 50 36 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011219BIT01410/bit0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011219BIT01410/bit0003.pdf