Förändringar i Volvos koncernledning

Förändringar i Volvos koncernledning Nuvarande VD för Volvo Lastvagnar, Jorma Halonen, 55, kommer den 1 november att tillträda befattningen som vice VD för AB Volvo och ställföreträdande koncernchef i Volvokoncernen, den post som idag innehas av Lennart Jeansson, 63. Jorma Halonen kommer att gå parallellt med Lennart Jeansson fram till halvårsskiftet 2005 då Lennart Jeansson går i pension. Ny VD för Volvo Lastvagnar blir fr o m 1 november Staffan Jufors, 52, i dag VD för Volvo Penta. Efterträdare till Staffan Jufors är ännu ej utsedd.Volvos koncernchef Leif Johansson lämnar följande kommentarer till de beslutade förändringarna: "Det är inte någon lätt uppgift att efterträda Lennart Jeansson som nu bestämt sig för att gå i pension. Genom sin stora erfarenhet och kunskap, sin starka lojalitet och skickliga förhandlingsförmåga har han varit en enorm tillgång för företaget. Jag är dock övertygad om att Jorma Halonen har de egenskaper och kvaliteter som behövs för detta arbete. Hans sätt att leda Volvo Lastvagnar har varit imponerande. Jormas internationella erfarenhet blir också värdefull i hans nu breddade ansvarsområde", säger Leif Johansson. "Att låta Staffan Jufors efterträda Jorma Halonen och ta över Volvokoncernens största affärsområde har varit ett lätt val. Under Staffans utomordentliga ledarskap har Volvo Penta utvecklats till att bli det mest lönsamma och expansiva bolaget inte bara inom Volvokoncernen utan även i branschen." 2004-08-20 För ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss 031-66 11 27 alt 0705-59 11 49 Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har ca 76.000 anställda, produktionsanläggningar i 25 länder och närvaro på mer än 185 marknader. Volvo omsätter 180 miljarder SEK och är noterat på börserna i Stockholm, London, Frankfurt och på NASDAQ i USA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/20/20040820BIT20760/wkr0001.pdf