Företagsledning köper Volvo Construction Equipments tillverkning av kompakta väghyvlar Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har sålt sin tillverkning av kompakta väghyvlar till Champion LLC, Charlotte, North Carolina, ett företag som leds av Gary Abernathy, chef för tillverkningen av Volvos kompakta väghyvlar sedan 1997. Abernathy utsågs 1993 till chef för verksamheten vid Champion Road Machinery, Ltd., den tidigare ägaren, som Volvo CE förvärvade 1997. Champion LLC:s förvärv av Volvo CE:s kompakta väghyvlar, som omfattar modellerna Volvo G60, Volvo G66, Volvo G80 och Volvo G86, trädde i kraft den 1 juli 2004. Produkterna kommer i det nya företaget att marknadsföras under varumärket "Champion". Modellbeteckningarna blir C60, C66, C80 och C86. Champion LLC:s tillverkning av de kompakta väghyvlarna kommer att förläggas till nuvarande produktionsanläggningar i Charlotte. Kompakta väghyvlar är väl etablerade på den nordamerikanska marknaden. Försäljningen uppgick 2003 till närmare 35 miljoner kronor. Samtliga Volvo CE återförsäljare kommer att ha möjlighet att behålla distributionsrätten av berörda Championmaskiner. Volvo CE kommer fortsatt att ge support till alla Volvomärkta kompakta väghyvlar i enlighet med företagets garantiåtaganden, och den nuvarande reservdelsaffären kommer även fortsättningsvis att skötas från anläggningen för kompakta väghyvlar i Charlotte. Champion LLC kommer att ansvara för service och reservdelar för de av Volvos kompakta väghyvlar som inte längre omfattas av Volvo CE: s garantier. Kompakta väghyvlar byggda vid anläggningarna i Charlotte kommer att bära varumärket Champion efter första juli. Försäljningen av de kompakta väghyvlarna påverkar inte tillverkning och marknadsföring av väghyvlarna i G700B-serien som produceras vid Volvo Motor Graders, Goderich, Canada. 7 Juli 2004 För ytterligare information var vänlig kontakta Klas Magnusson Corporate Communications Volvo Construction Equipment HQR tel: + 32 2482 5065 e.mail: klas.magnusson@volvo.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/07/20040707BIT20380/wkr0001.pdf