Genombrott för Volvo Bussar i Budapest

Genombrott för Volvo Bussar i Budapest Volvo Bussar har tecknat en order på 150 bussar till Budapest stadstrafik. För första gången någonsin har ett utländskt bolag vunnit en bussorder för stadstrafiken i Budapest. "Det här är ett stort genombrott för Volvo Bussar", säger Fredrik Röstad, marknadsansvarig Östeuropa. Volvo Bussar vann ordern i konkurrens med alla de stora busstillverkarna i Europa. Kunden, BKV Rt är ett kommunalt bolag som ansvarar för all stadstrafik i Budapest. Bussarna som skall gå i trafik inne i Budapest, är av modell 7700 ledbuss som är en utpräglad låggolvsbuss för stadstrafik. Bussarna levereras som kompletta bussar och byggs i Volvo Bussars fabrik i Polen. "Vi ser den här ordern som början på ett långvarigt samarbete, där vi kommer att göra allt för att vara bästa tänkbara samarbetspartner i framtiden", säger Fredrik Röstad. De första 50 bussarna levereras i maj 2004, de övriga 100 under 2004/2005. 2003-11-20 För ytterligare information, vänligen kontakta Christina Fjellman, 0739-02 42 80 Volvo Bussar är världens näst största tillverkare av tunga bussar. Sortimentet omfattar kompletta fordon, chassi, karosser, transportlösningar för städer, leasing, finansiering samt service och underhållskontrakt. Volvo Bussar ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031120BIT20250/wkr0005.pdf buses budapest swe pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031120BIT20250/wkr0007.doc buses budapest swe doc