Invigning av Volvo Bussars anläggning i Mexiko

INVIGNING AV VOLVO BUSSARS ANLÄGGNING I MEXIKO Mexikos President Dr. Ernesto Zedillo invigde igår Volvo Bussars nya utbyggda anläggning i Tultitlán, utanför Mexiko City. Samtidigt levererades de första Volvo 7550-bussarna tillverkade i Mexiko till de ledande mexikanska linjebussoperatörerna, Grupo Toluca och Flecha Amarilla. Volvo har nyligen investerat 23 miljoner USD i MASA (Mexicana de Autobuses) avseende produktionsinstallationer för bussmodellen Volvo 7550. Investeringarna omfattar även modernisering och förbättring för ökad produktionskvalitet samt höjd kapacitet för de produkter MASA tillverkade redan före Volvo Bussars förvärv av företaget. Utbyggnaden av fabriken har gjorts för produktion av exklusiva linjebussar. Den totala produktionskapaciteten kommer att uppgå till mer än 2000 enheter per år. Den nyligen påbörjade produktionen av Volvo 7550 följer det leveransavtal som signerades 1999, avseende leveranser av 900 Volvobussar till den mexikanska marknaden. De mexikanska bussoperatörerna har efterfrågat en ny kvalitetsstandard för turistbussar i rostfritt stål. De första 45 Volvo 7550 bussarna tillverkades i Skandinavien. Den lokala produktionen påbörjades förra året. Volvo planerar att tillverka nästan 100% av karossen och inredningen med komponenter och material från lokala mexikanska leverantörer vid slutet av år 2001. Under det gångna året har produktionskvaliteten höjts avsevärt i fabriken. De förbättringar som gjorts har även inriktats på produktion med minskad miljöpåverkan. Som exempel kan nämnas ett nytt måleri, lösningar för att reducera och ta hand om svetsrök samt en ny fosfateringstunnel. 2000-03-15 För ytterligare information: Michael Borg, Presskontakt, Volvo Bussar AB Tel: +46-31-66 78 72 Fax: +46-31-66 72 88 E-mail: bus1.prinfo@memo.volvo.se Website: http://www.volvo.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/15/20000315BIT00820/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/15/20000315BIT00820/bit0002.pdf