Jan Gurander chef för Volvos nya finansenhet

JAN GURANDER CHEF FÖR VOLVOS NYA FINANSENHET Jan Gurander har utsetts till chef för Volvokoncernens nybildade affärsenhet Finans. Jan Gurander, för närvarande finansdirektör på Scania, kommer att tillträda sin nya befattning i samband med att bolaget startar sin verksamhet den 1 januari år 2000. Finansieringsverksamheten ökar i betydelse för Volvokoncernen och i syfte att förbättra finansieringsstödet till Volvos kunder kommer Volvos totala verksamhet inom finansiering att samlas i en ny koncerngemensam affärsenhet. I den nya affärsenheten kommer att ingå bland annat Volvos samlade säljfinansieringsverksamhet, Volvos internbank Volvo Treasury samt Volvia och Volvofinans. Antalet anställda i affärsenheten kommer att uppgå till ca 700 personer. Vid genomfört förvärv av Scania kommer även Scanias säljfinansierings- verksamhet, som drivs separat tills erforderliga myndighetsgodkännanden erhållits, att ingå i den nya affärsenheten. - Affärsenheten Finans kommer att kunna uppträda som en starkare aktör gentemot kapitalmarknaden vilket skapar möjligheter till förstärkta finansieringserbjudanden till samtliga våra kunder, säger Volvos finansdirektör Stefan Johnsson. 1999-11-12 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/12/19991112BIT00300/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/12/19991112BIT00300/bit0002.pdf