Neelie Kroes lämnar styrelsen för AB Volvo

Neelie Kroes lämnar styrelsen för AB Volvo Med anledning av att Neelie Kroes nominerats till EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor har hon beslutat att lämna AB Volvos styrelse från och med den 1 september 2004. Neelie Kroes valdes in i AB Volvos styrelse vid bolagsstämman den 9 april 2003. Hon har dessförinnan bland annat varit transportminister i den nederländska regeringen och tjänstgjort som rådgivare åt EU-kommissionären för transportfrågor. I början av augusti beslutade Nederländerna att nominera Neelie Kroes till EU-kommissionär. "Neelie Kroes har varit en kompetent och aktiv ledamot av AB Volvos styrelse och hon har varit mycket värdefull i styrelsearbetet. Vi beklagar att hon lämnar Volvos styrelse men önskar henne lycka till i hennes nya befattning", säger Finn Johnsson, styrelseordförande i AB Volvo. Volvos stämmovalda styrelseledamöter är, efter Neelie Kroes avgång; Per-Olof Eriksson, Patrick Faure, Haruko Fukuda, Tom Hedelius, Leif Johansson, Finn Johnsson, Louis Schweitzer och Ken Whipple. 2004-08-26 För ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss 031-66 11 27, 0705-59 11 49 Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har ca 76.000 anställda, produktionsanläggningar i 25 länder och närvaro på mer än 185 marknader. Volvo omsätter 180 miljarder SEK och är noterat på börserna i Stockholm, London, Frankfurt och på NASDAQ i USA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/26/20040826BIT21750/wkr0001.pdf