Ny Volvo VNR lastbil för regionala transporter lanseras i Nordamerika

Volvo Trucks i Nordamerika har lanserat den nya Volvo VNR modellen, en flexibel lastbil för regionala transporter, designad och utvecklad för nutidens chaufförer och de snabbt växande kraven på godsleveranser.

“Vårt mål med den nya VNR lastbilen är att ge våra kunder ett flexibelt verktyg som möter deras individuella behov och utmaningar på den viktiga regionala transportmarknaden. Vår satsning på den här nya lastbilen visar tydligt Volvos starka engagemang för att möta behoven hos kunderna på den regionala transportmarknaden i Nordamerika, idag och i framtiden. Den nya Volvo VNR är ett exempel på hur framtidens lastbilar kommer att se ut”, säger Göran Nyberg, chef för Volvo Trucks i Nordamerika.

Med innovation som ledord inom alla områden – ny aerodynamisk design, förbättrad arbetsmiljö för chaufförerna, utökade valmöjligheter för motor, drivlina, utväxling och lastkapacitet, passiva och aktiva säkerhetssystem och integrerad uppkoppling - är den nya Volvo VNR idealisk för stadsområden, hämtning och leveranser av gods, frakt av flytande gods, bulk, trailer och andra användningsområden för regionala transporter. Med den nya Volvo VNR modellen kommer kunderna att uppleva en genomsnittlig förbättring av bränsleeffektiviteten med upp till 3.5% jämfört med den föregående modellen.

“Jag ser verkligen fram emot att våra kunder börja köra den nya VNR lastbilen och att få höra hur den förbättrar jobbet och gör deras affär mer lönsam, säger Nyberg.

Volvo VNR kommer att tillverkas i Volvos monteringsfabrik i New River Valley, Dublin, Virginia. Motorer och växellådor som driver Volvo VNR, kommer att tillverkas i Volvos fabrik för drivlinor i Hagerstown, Maryland.

2017-04-21

För mer information: www.volvotrucks.us

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta: Brandon Borgna,
Volvo Trucks, tfn +1-336-823-2687, email brandon.borgna@volvo.com

För fler nyheter från Volvokoncernen, gå till www.volvogroup.se

Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och marin- och industrimotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster och service. Volvo sysselsätter cirka 95 000 personer, har produktionsanläggningar i 18 länder och försäljning på mer än 190 marknader. Volvokoncernen omsatte 2016 cirka 302 miljarder kronor och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.volvogroup.se.