Nytt, tungt lastbilsprogram från Volvo

Låga driftskostnader, hög tillförlitlighet och en hög komfortnivå. Det är några av de argument som ska få kunderna att välja Volvo när företaget nu introducerar två nya, tunga lastbilsfamiljer. FM ersätter de tunga lastbilarna i FL-serien som lanserades 1985, och är bl a avsedd för regionaldistribution, anläggning och samhällsservice. Samtidigt kommer också en ny generation av Volvos storsäljare för fjärrtransporter - FH - som sedan lanseringen 1993 sålt i närmare 120 000 exemplar. Introduktionen av de båda nya lastbilsfamiljerna innebär att Volvo nu har ett av marknadens bredaste och absolut modernaste program av tunga lastbilar. Den allt hårdare konkurrensen inom transportnäringen innebär att varje fordon måste kunna utnyttjas maximalt. Volvo har därför satsat stora resurser på kvalitetsförbättringar och på att skapa förutsättningar för föraren att arbeta effektivt. De nya lastbilarna är baserade på Volvo Lastvagnars globala modulkoncept och av de komponenter som ingår i FM används ca 78 procent också i nya FH, vilket bl a bidrar till att säkerställa en jämn och hög kvalitet. Således har de båda nya lastbilarna många gemensamma egenskaper, t ex vad gäller komfort, säkerhet, tillförlitlighet och aerodynamik. Jämfört med motsvarande lastbil ur FL- serien har FM t ex 10-20 procent lägre luftmotstånd. Hytterna är testade enligt världens hårdaste säkerhetsprov, och bl a utrustade med trepunkts säkerhetsbälte och deformerbar ratt. Krock-kudde på förarsidan och främre underkörningsskydd finns som tillval. Ny elektronik ger ökad tillförlitlighet. Bland de gemensamma nyheterna finns också ett integrerat nätverk för digital kommunikation mellan lastbilens elektroniskt styrda komponenter. Elektroniken används för funktionsövervakning, registrering och lagring av fordonsdata samt detaljerad information till förare, ägare och mekaniker. Elektroniken ger dessutom ägaren och påbyggaren nya möjligheter att ytterligare anpassa lastbilen efter behov. Motorprogrammet har uppdaterats och samtliga motorer är anpassade till lastbilarnas elektroniska system. Två av motorerna, D7C och D12C, har varit föremål för genomgripande förbättringar och har både bättre prestanda och lägre bränsleförbrukning än sina föregångare. En ny serie mycket lättväxlade växellådor med 50 procent lägre växlingskraft och en kopplingspedal med 30 procent lägre motstånd underlättar förarens arbete rejält. Alla motorer är utvecklade för låg bränsleförbrukning och låga emissioner. Från och med 1999 kommer FM7 också att kunna levereras med ett filter som bland annat minskar utsläppen av partiklar med upp till 90 procent. Lastbilarna kan återvinnas till 96 procent, alla plastdetaljer över 50 gram är märkta för att underlätta sortering och i centralsmörjningssystemet används biologiskt nedbrytbart fett. Modeller för olika behov. Såväl FM som FH kan levereras i ett stort antal modeller specificerade för olika behov. Till exempel finns FM i en modell särskilt konstruerad för tung anläggning. Samtidigt med introduktionen av de nya lastbilarna införs ett nytt underhållsprogram, som i de allra flesta fall innebär utökade serviceintervaller, samt ett nytt servicekoncept för mekaniker som ska bidra till säkrare diagnostik och kortare verkstadsbesök. Nya FH och FM introduceras till en början i Europa, men kommer successivt att börja säljas även på andra marknader med början 1999. FM kommer att tillverkas i Sverige och Storbritannien, medan nya FH ska produceras vid ett flertal av Volvos anläggningar runt om i världen. Förutom FM och FH ingår också de medeltunga vagnarna i FL-serien - FL6 och FLC - i Volvos produktprogram. Motorprogram FM ¤ D7C, rak 6-cylindrig dieselmotor på 7,3 l med turbo och laddluftkylare. Effektnivåer: 250 hk (184 kW), 290 hk (210 kW). ¤ D10B, rak 6-cylindrig dieselmotor på 9,6 l med turbo och laddluftkylare. Effektnivåer: 320 hk (235 kW), 360 hk (265 kW). ¤ D12C, rak 6-cylindrig dieselmotor på 12,1 l med turbo och laddluftkylare. Effektnivåer: 340 hk (250 kW),380 (279 kW), 420 (309 kW). Motorprogram FH ¤ D12C , rak 6-cylindrig dieselmotor på 12,1 l med turbo och laddluftkylare. Effektnivåer: 340 hk (250 kW),380 (279 kW), 420 (309 kW), 460 hk (338 kW). ¤ D16B, rak 6-cylindrig dieselmotor på 16, l med turbo och laddluftkylare. Effektnivåer: 470 hk (346 kW), 520 hk (382 kW). Hyttprogram FM ¤ Kort hytt för transporter över dagen. ¤ Lång hytt med rejält sovutrymme för en person. ¤ Globetrotter rymlig hytt med två sovplatser. Hyttprogram FH ¤ Kort hytt med nästan plant golv, för transporter över dagen. ¤ Lång hytt med nästan plant golv och rejält sovutrymme för en person. ¤ Globetrotter, rymlig hytt med nästan plant golv och två sovplatser. ¤ Globetrotter XL med extra takhöjd, nästan plant golv och två bekväma bäddar. 1998-08-03

Volvokoncernen är en världsledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt motorer för marint och industriellt bruk och komponenter för flygindustrin. Volvogruppen är starkt förknippad med kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.