Nytt affärsområde: Volvo financial services

NYTT AFFÄRSOMRÅDE: VOLVO FINANCIAL SERVICES AB Volvo har nu samlat all finansrelaterad verksamhet i ett nytt affärsområde: Volvo Financial Services. Till chef för det nybildade affärsområdet har fr om 1 mars 2001 utsetts Salvatore L. Mauro, 40, för närvarande VD för Volvo Car Finance Europe. Han kommer också att ingå i Volvos koncernledning. - Salvatore L. Mauro är amerikan, men har varit verksam i Europa under de senaste tre åren. Han har lång erfarenhet av finansiell verksamhet, främst inom kundfinansiering på Volvo och General Electric. Med Salvatore L. Mauro får vi också en välkommen breddning av Volvos koncernledning, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. Finansverksamheten har under senare år vuxit med drygt 40 procent per år och är därmed Volvos klart snabbast växande affärsområde. I Volvo Financial Services ingår koncernens verksamhet inom kundfinansiering, finansförvaltning, försäkringar och fastighetsförvaltning. Det nya affärsområdets mål är främst att stärka och utveckla de finansieringstjänster som är kopplade till Volvokoncernens olika produkter. 2001-02-09 För ytterligare information kontakta Adi Nilson, 031-591127. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/09/20010209BIT00590/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/09/20010209BIT00590/bit0002.pdf